Inkább több tagország, vagy inkább szorosabb együttműködés a meglévő tagok között? Szigetvári Tamást, a KRTK Világgazdasági Intézet tudományos munkatársát Nagy Károly kérdezte. Az interjú 3 perc 21 másodperctől hallgatható meg.
- Otthonunk, Európa - 2023-06-16-i műsor
Megvan a parlamenti álláspont a mesterséges intelligencia szabályozásáról
- Teljes tilalom a biometrikus megfigyelésre, a gépi érzelemfelismerésre és a prediktív rendészetre
- A generatív MI-rendszerek, például a ChatGPT használatakor egyértelműen fel kell tüntetni, hogy az adott tartalmat mesterséges intelligencia állította elő
- Nagy kockázatnak kell tekinteni a választópolgárok szavazatát befolyásoló MI-rendszerek használatát
Az egészség, a biztonság, az alapvető jogok és a demokrácia védelmében az emberközpontú és megbízható MI-rendszereket kell helyzeti előnybe hozni.
A képviselők szerdán 499 szavazattal, 28 ellenében és 93 tartózkodás mellett meghatározták, hogy milyen tárgyalási álláspontot képviseljen a Parlament a mesterséges intelligenciáról szóló jogszabályjavaslat tanácsi vitájakor. A szabályozás azt hivatott biztosítani, hogy a mesterséges intelligencia Európán belüli fejlesztése és alkalmazása mindenben megfeleljen az európai alapjogoknak és értékeknek, azaz maradjon emberi felügyelet alatt, legyen biztonságos, átlátható és megkülönböztetésmentes, illetve a társadalom és a környezet jólétét szolgálja.
Tiltott gyakorlatok az MI használatában
A szabályok a kockázatok szintje szerint állapítanak meg kötelezettségeket a szolgáltatók és a felhasználók számára. Az emberek biztonságára nézve elfogadhatatlan mértékű kockázatot jelentő MI-rendszerekre, mint például a társadalmi pontozás (az embereknek a társadalomban tanúsított magatartása vagy személyes jellemzők szerinti osztályozása), tilalom vonatkozna. A képviselők tilalmi listára tették az MI magánéletet sértő és diszkriminatív alkalmazásait is, többek között
- a köztereken végzett „valós idejű” és „utólagos” távoli biometrikus azonosítást;
- az érzékeny személyes adatokon (nemen, fajon, etnikai származáson, állampolgárságon, valláson, politikai szemléleten) alapuló biometrikus kategorizálást;
- a profilalkotásra, illetve a tartózkodási helyre vagy bűnözői előéletre alapozott prediktív rendvédelmet;
- a gépi érzelemfelismerés alkalmazását a bűnüldözésben, a határellenőrzésben, a munkahelyen és az oktatási intézményekben; valamint
- arcfelismerő adatbázisok létrehozását az internetről vagy zártláncú televíziós hálózatok felvételeiből nem célirányosan leválogatott arcképek felhasználásával (sértve az emberi jogokat és a magánélethez való jogot).
Nagy kockázattal járó MI-alkalmazások
A képviselők nagy kockázatúnak minősítenék azokat az MI-rendszereket, amelyek jelentős mértékben veszélyeztetik az emberek egészségét, biztonságát, alapvető jogait vagy a környezetet. A választási eredmények és a szavazók befolyásolására alkalmas MI-rendszerek, illetve a több mint 45 millió felhasználóval rendelkező közösségimédia-platformok által használt ajánlórendszerek a képviselők javaslatában szintén felkerültek erre a listára.
Kötelezettségek az általános célú MI-rendszerekkel kapcsolatban
A Parlament álláspontja szerint az általános célú MI-rendszerek fejlesztői csak azután hozhatnák forgalomba termékeiket az uniós piacon, hogy felmérték és mérsékelték a lehetséges kockázatokat (az egészségre, biztonságra, az alapvető jogokra, a természeti környezetre, a demokráciára és a jogállamiságra), és bejegyeztették modelljeiket az uniós adatbázisba. Az ilyen modelleken alapuló generatív MI-rendszerekkel szemben, mint például a ChatGPT, elvárás lenne az átláthatóság: minden esetben fel kellene tüntetni, hogy a tartalmat mesterséges intelligencia állította elő, segítséget kellene nyújtani az úgynevezett „deep fake” képeknek az igaziaktól való megkülönböztetésében, valamint megfelelő biztosítékokkal kellene elejét venni a jogellenes tartalomgenerálásnak. Részletes összefoglalást kellene például közzétenni a rendszerek betanításához használt, szerzői jogi védelem alatt álló adatokról.
Az innováció ösztönzése a jogok védelmével párhuzamosan
Az innováció és a kkv-k támogatása érdekében a képviselők azt javasolták, hogy a kutatási tevékenységekre és a nyílt forráskódú licencek alapján rendelkezésre bocsátott MI-komponensekre ne terjedjen ki minden kötelezettség. A jogszabályjavaslat azoknak a szabályozói tesztkörnyezeteknek is kedvez, amelyekben a hatóságok valós élethelyzeteket leképezve tesztelik az MI-rendszereket.
A képviselők több jogot kívánnak adni a polgároknak ahhoz, hogy adott esetben panasszal éljenek az MI-rendszerek alkalmazásával szemben. Az alapvető jogaikra jelentősen kiható döntésekről pedig részletes tájékoztatást kellene kapniuk a polgároknak, amennyiben azok nagy kockázatú MI-rendszerek bevonásával születtek. Végezetül a Parlament kibővítené az MI-ügyekkel foglalkozó uniós hivatal hatásköreit, hogy az nyomon tudja követni az MI-szabálykönyv végrehajtását.
A szavazást követően a társjelentéstevő, Brando Benifei (S&D, Olaszország) így nyilatkozott:
“Minden szem ránk szegeződik a mai napon. Miközben a nagy technológiai vállalatok megkongatták a vészharangot saját teremtményeik miatt, Európa az élre állt, és konkrét javaslatokat terjeszt elő az MI kockázatainak kezelésére. Ki akarjuk használni az MI-ben rejlő lehetőségeket a kreativitás és a termelékenység szempontjából, ugyanakkor meg akarjuk védeni álláspontunkat a Tanáccsal kezdődő tárgyalásokon, és kezelni a demokráciánkra és szabadságunkra leselkedő veszélyeket”.
Dragos Tudorache (Renew, Románia) társjelentéstevő hozzátette: “A mesterséges intelligenciáról szóló jogszabály világszinten irányadó lesz az MI fejlesztésében és szabályozásában. Biztosítja, hogy ennek a technológiának, amely hatalmas előnyei révén várhatóan meg fogja változtatni társadalmainkat, fejlesztése és használata összhangban legyen a demokrácia, alapvető jogok és jogállamiság európai értékeivel.”
A jogszabály támogatásával a képviselők az európai polgárok elvárásaira reagálnak, melyeket a polgárok az Európa Jövőjéről Szóló Konferencia záró következtetéseiben juttattak kifejezésre. Ezek az elvárások: emberi ellenőrzés az MI-hez köthető folyamatok felett (35(3) számú javaslat), a megbízható mesterségesintelligencia-technológiákban rejlő lehetőségek kihasználása (35(8), számú javaslat) és az MI technológiának a nyelvi akadályok leküzdésére való felhasználása (37(3) számú javaslat).
Az EP ukrán NATO-tagság invitálást szorgalmaz
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén arra szólította fel a NATO-t és tagállamait, hogy tegyenek eleget Ukrajna iránti elkötelezettségüknek, és hívják meg az országot a katonai szövetségbe a július közepén Vilniusban tartandó csúcstalálkozón. Az EP-képviselők hangsúlyozták, reményeik szerint Ukrajna NATO-csatlakozási folyamata a háború befejezése után megkezdődik, és az ukrán-orosz konfliktus a lehető leghamarabb befejeződik. Az EP szerint Ukrajna integrációja mind a NATO-ba, mind az EU-ba növelné a regionális és globális biztonságot, valamint erősítené az Ukrajna és az euroatlanti közösség közötti kötelékeket. Az Európai Parlament továbbá átfogó uniós gazdaságélénkítési csomagot szorgalmazott Ukrajna számára, amelynek az ország azonnali, közép- és hosszú távú megsegítésére, az újjáépítésre és a helyreállításra kell összpontosítania.
Több képviselő lehet a következő parlamenti ciklusban
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén elfogadta az összetételéről szóló javaslatot, amelynek célja, hogy a képviselői helyek számát 11-gyel, összesen 716-ra növelje a 2024. júniusi európai választások előtt, a javaslat szerint kilenc tagország választhatna további képviselőket jövőre, emellett 28 helyet fenntartanának a transznacionális listákon megválasztott képviselők számára. A Fidesz európai parlamenti képviselőcsoportja közleményében Trócsányi László, a Fidesz EP-képviselőjét kifejtette, hogy a transznacionális listát a tagállamok többsége nem támogatja, ráadásul a föderális Európa hívei a képviselői helyekkel való zsarolással ismét szereptévesztésben vannak.
A cikk az Európai Parlamenttel együttműködésben készült.