„A kompetenciaszótár összeállítását azért tartom szükségesnek, mert sokszor dobálózunk olyan szavakkal, fogalmakkal és jelzőkkel, amelyekről nagyon hamar kiderülhet, hogy többen többfélét értünk alatta. Érdemes tehát ezeket a fogalmakat közösen helyretenni. Nem brainstormingra gondolok, és nem egyetemes definíciókat kell kitalálni, hanem olyan rövid leírásokat, amelyekkel minden munkatárs egyformán azonosulhat. Mindenképp javaslom, hogy a szótárkészítés csoportos munka, közös együttgondolkodás legyen, tehát ne csak a vezető fejében lévő gondolatokat tükrözze, hanem szülessen konszenzus az egyes fogalmakról" – vezette fel az egyik fő témát dr. Molnár Imre stratégiai tanácsadó, a Mentor ötletgazdája.

„Elsőre nehéz feladatnak számít ez a kkv-knál, nem várható el, hogy egyik hétről a másikra profik legyenek, de érdemes és kifizetődő ezzel a területtel is foglalkozniuk. Ha visszatekintünk a Mentor műsorfolyamának elejére, akkor a legelső feladatban a vállalkozás identitását kellett meghatározniuk az ügyvezetőknek. Azt vizsgáltuk közösen, hogy kik is vagyunk, mi a jövőképünk, miben hiszünk, a társadalom számára való hasznosságunk miben nyilvánul meg. Melyek azok az értékek, amelyekhez cégvezetőként ragaszkodunk, ami az alapját képezi az egész bizniszünknek? Mindezeknek sok-sok feladattal később, most is vissza kellett tükröződnie az alapkompetenciák szintjén" – sorolta a coach.

A tanácsadó arról is beszélt, hogy a kompentenciák alapos átgondolásával egy olyan szisztéma jöhet létre, ami kvázi objektívvé teheti a nagyon szubjektív fogalmakat. Sőt, mindez arra is rávilágíthat, hogy milyen kompetenciák hiányoznak a céges közösségből. Üzleti szempontból ugyanis nem feltétlenül előnyös a nagyon sok egyformán gondolkodó emberből álló, kellemes, komfortos társaságnak számító csapat. Dr. Molnár Imre hozzátette: amikor feladatokat kell megoldani, amikor problémákkal szembesülünk, akkor az ilyen egyencsapat is gátja lehet az útkeresésnek. A megfelelő alternatívák feltárásához ugyanis nagyon kellenek az eltérő kvalitások, az eltérő háttér is, amit laterális gondolkodás képességének hívnak.

Vannak olyan megmondó emberek, akik még hasznosak is lehetnek

„A vezetéstudományban létezik egy nem túl régi szakkifejezés azokra a személyekre, akik meg mernek kérdőjelezni másoknak eszébe sem jutó alaptéziseket. A fenegyerekeknek alapvetően a zsigerükben van, hogy a fennálló status quo-t folyamatosan próbára tegyék. Ők azok, akik jó értelemben proaktív módon be mernek szólni – akár a vezérigazgatónak is. Ugyanakkor azt hozzá kell tenni, hogy nagyon kevés cégkultúra van, amelyik befogadja és tolerálja ezeket az embereket, mert azért sokszor nagyon irritáló tud lenni a viselkedésük" – fejtette ki dr. Molnár Imre.

Hogyan teljesítettek a Mentor versenyzői? Hallgassa meg a 9. adást!
Tisztítószer.hu

Jól összeállították a szótárt, a teljesítményértékelési rendszerben pedig háromelemű skálát határoztak meg. A mentor javaslata, hogy érdemes az utóbbinál akár 6-7 különböző szintet is meghatározni, így rövidebb idő alatt is felmutathatóvá válik a fejlődés, ami motiválhatja a kollégákat. Nagy Antal az aktualitásokkal kapcsolatban elmondta: jelenleg az új üzemük kialakításának hajrájában tartanak. A megfelelő belső kommunikáció fontosságáról is beszélt, hiszen vezetőként úgymond nem láthat rá mindenre. Van, amikor gyorsan, akár 10 perc alatt megoldható egy olyan probléma, ami később kigyűrűzve nagyobb bonyodalmakat okozhatna.

A stúdióban Madari Szilvia, Érczfalvi András, Gödri Emese, Nagy Antal és dr. Molnár Imre

Zebrapack Hungary

A szótár összeállításánál nagyon belelkesedtek, így első körben túl sok fogalmat dolgoztak ki, aztán a mentorálás segítségével eredményesen kiválasztották a kulcsfogalmakat. Érdekesség, hogy végül a motiváltságot kihagyták a listából, de éppen a keretrendszer alapján való teljesítményértékelés fogja majd megjeleníteni a munkatársak motivációs szintjét. Gödri Emese hozzátette: a mostani időszakban felfutás érzékelhető a munkájukban, ugyanis a vállalatok ekkor döntenek a jövő évi beszerzésekről, ami a hulladékfeldolgozó gépeket is érinti. Úgy látják, az ősszel felerősödött válságból mostanra jutottak el oda egyes társaságok, hogy mégis különböző beruházásokba fogjanak.

ÖkoABC

Madari Szilvia arról számolt be, hogy a főbb kompetenciák kiválasztása és kidolgozása egyfajta strukturált szemléletet is ad, de mást érthet adott fogalmon egy marketinges, egy pénzügyes vagy egy vezető. A mentor szerint itt érdemes még tovább közelíteni a saját definíciókat. Az ügyvezető a kulcsfogalmak közül a stabilitás szót hangsúlyozta, aminek a kommunikálása rendkívül fontos a jelenlegi időszakban nemcsak a munkavállalók, hanem a vevők felé is. Úgy véli, az állandó áremelkedések közepette a vásárlók számára hasznos támpont lehet, ha egy webáruház kommunikálja, hogy adott ideig nem változtat bizonyos árakon.

A Mentor főtámogatója a Magyar Bankholding.