„A Mentor előző körében fel kellett tárni azokat a kockázatokat, amelyek előfordulhatnak például szervezeti, technológiai, gazdasági vagy humán értelemben. Ezeket a versenyzőknek priorizálniuk kellett, és egyfajta szubjektív becslést is kértünk a valószínűségekre. A mostani feladatban a legkritikusabbnak ítélt, úgymond pirosban lévő kockázatokra kellett terveket, rövid forgatókönyveket írni, hogy bekövetkezés esetén vajon mit tudnának a kkv-k tenni, mi volna a kockázatkezelési stratégiájuk. Mindenkinek van ilyenkor egy-két ötlete, például a jogi eszköztárhoz is lehet nyúlni, amivel adott esetben át lehet hárítani bizonyos kockázatokat, vagy a rizikókat meg lehet osztani a partnerekkel, ügyfelekkel, és természetesen a legegyszerűbb mód, amikor el lehet viselni bizonyos nem várt eseményeket" – sorolta dr. Molnár Imre, a Mentor ötletgazdája, stratégiai tanácsadója.

A Magyar Bankholding bank, mikro- és kisvállalat termékfolyamat-támogatási vezetője kiemelte: véleménye szerint arra érdemes felkészülni, hogy miként tudjuk kivédeni az adott kockázat bekövetkezését. „Nekünk bankként az is felelősségünk, hogy az ügyfeleinkkel erről is beszélgessünk, hiszen minden működésben rejlenek kockázatok. Természetesen a vállalkozásoknak nem azt kell tudniuk bebizonyítani, hogy kockázatmentes az üzletük, mert ilyen nincs, hanem hogy értik, ismerik a kockázataikat, és fel tudnak készülni rájuk. Nagyon sok olyan banki megoldás is van, ami segíteni tud ezen a téren. Azt gondolom, hogy a jelenlegi vérzivataros gazdasági környezetben egy nagyon felfokozott helyzetben kell működniük a cégeknek. Legyen szó a rezsi-áremelkedésekről, a piacszűkülésről vagy az árfolyam-ingadozásokról. Magyarország egy exportnak erősen kitett gazdaság, amit a kkv-k is egyfajta nagyon erős függésként élhetnek meg" – fejtette ki Bognár Zsuzsanna.

Cégvezetői önbizalom, akkor is ha 1-est, akkor is, ha 6-ost dobunk

Dr. Molnár Imre a pszichológiai aspektusokra is kitért. „Sokat látjuk, halljuk, hogy a vezetők azért is állnak a cég élén, mert ők mindig tudják a tutit, és mindig agilisan, nagyon határozottan reagálnak. A valóságban azonban ez egyáltalán nincs így. A vállalkozói magabiztosság sokszor egyfajta játszott szerep, és a cégvezetők is nagyon sok kétséggel, feldolgozandó problémával küzdenek. Ha viszont az eszköztárukba beépül egy olyan rutin, hogy alaposan átgondolják az előttük álló időszakot, forgatókönyveket készítenek erre, akkor a vállalkozó elkezd ténylegesen hinni magában, és jobban bízhat abban, hogy tudja majd kezelni a nem várt szituációkat. A boksz hasonlatával élve, lehet, hogy nem tudja a cégvezető, honnan jön végül a 'maflás', de fel lesz készülve rá a tréningek által" – véli a coach.

„A gazdaságnak van egy ciklikussága, emlékezzünk csak a 2008-as pénzügyi válságra, majd a mögöttünk álló jó tízévnyi békeidőszakra. Én egy iskolai példát hoznék a kockázatmenedzsment fontosságára. Lehet, hogy nem tudjuk, mikor írunk dolgozatot, de azt tudjuk, hogy körülbelül milyen feltételeknek kell megfelelnünk. A Mentor gyakorlati feladatai arra is rávilágítanak, hogy a magyar üzleti életből gyakran hiányzik ez a fajta gazdasági edukáció, önmagunk trenírozása, a felkészülés a különböző lehetőségekre. Ha ezekre figyelünk, akkor éles helyzet esetén már van egy begyakorolt, fejben lejátszott megoldásmenet, ami magabiztosságot adhat. Amikor nagyon dübörög a gazdaság, akkor talán kevésbé van idejük a kkv-knak arra, hogy megálljanak és elgondolkodjanak a kockázatokon. Ha viszont a vállalkozó csak akkor kezd el megoldásokat keresni, amikor megáll a szekér, akkor az már lehet, hogy egy kicsit későn van" – véli Bognár Zsuzsanna.

A Mentor versenyzői ebben a fordulóban sikeresen bizonyították, hogy ők már időben számoltak a legfontosabb előre felmérhető kockázatokkal. Ezt a szakértői értékelések is jól mutatták, hiszen a feladatmegoldásokra 8 és 10 közötti pontszámokat kaptak. A 9. évad üzleti szereplői: Gödri Emese – LSM / Zebrapack Hungary Kft., Madari Szilvia – ÖkoABC / Flyfit International Kft., Nagy Antal – Tisztítószer.hu / Brilliance Kft.

Hallgassa meg az üzleti tréning újabb adását, amelyből kiderül, hogy egyes vállalkozói szemlélet szerint kockázat esetén miért a legjobb válasz a sakkból átvett támadás. De azt is megtudhatja, hogy miként kerülhet egy Juhász Gyula idézet az üzleti elemzés elejére. A hazai kis- és közepes vállalkozásoknál az is gyakori kockázatnak számít, ha nagyon az alapítóra épül a cég, ezzel kapcsolatban a delegálás és a generációváltás kérdéseiről is beszéltek a gazdasági reality résztvevői.