„Azt vártuk a három versenyzőtől, hogy felrajzoljanak egy térképet – valószínűségi becsléssel együtt – a legfontosabb kockázati faktorokról. Ennek a célja, hogy számunkra és számukra is jól látható legyen, hogy miért pont azokkal a területekkel kell a későbbiekben forgatókönyvszinten foglalkozniuk. Azt természetesen be kell látni, hogy bármilyen nem várt eseményre nem lehet felkészülni. Azokra a tényezőkre viszont figyelni kell, amelyek előre láthatók, a bekövetkezési valószínűségük nem a nullával egyenlő, és jelentős hatásuk lehet a cégre. Azt gondolom, hogy felelőtlen az a vállalkozás, amely nem gondolkodik előre, és nem dolgoz ki valamilyen forgatókönyvet vagy alternatívát arra vonatkozóan, hogyha egy ilyen nem várt esemény bekövetkezik" – véli dr. Molnár Imre, a Mentor ötletgazdája, stratégiai tanácsadója.

A feladatok kiértékelésében mentorként részt vett az Intrum CMS igazgatója is. Deszpot Károly a felvezetőjében elmondta: „mi, mint Intrum azokkal az ügyfelekkel találkozunk, akik valami okból kifolyólag egy negatív szcenárióba kerültek az életük során. Ha a Mentor mostani témájára fordítom az analógiát, akkor ők valamilyen kockázatot nem jól tudtak felmérni. Ugyanakkor azt is ki kell emelni, hogy az elmúlt pár évben olyan nem várt eseményekkel találkoztunk, amire öt évvel ezelőtt szerintem senki nem gondolt volna. Mert bár volt egy krími háború, voltak kisebb járványok, de a Covid és a mostani háborús helyzet következtében olyan folyamatok indultak el, amelyek feltételezhetően a döntéshozóknál is csak nagyon kis valószínűséggel szerepeltek. Most viszont megtapasztalhatjuk, hogy ezeknek össztársadalmi szinten milyen óriási hatása van".

„Ha az utolsó három évet nézzük, akkor lehet, hogy előtte 20 évig nem történtek hasonló fordulatok, ami abból a szempontból érzékenyített is minket, hogy picinek tűnő veszélyekből is lehetnek hatalmasak. Kisarkítva azt is látjuk, hogy mindenki ért látszólag mindenhez, először vírus-, majd gázárszakértők lettek sokan. Valahogy viszont szükségszerű, hogy ezekkel a területekkel is foglalkozzunk, hiszen a vállalkozások számára most már ezek belépő kockázatoknak számítanak. Mindehhez hozzájönnek a gazdaságpolitikai kockázatok, az infláció is, ami aztán végképp kihat minden egyes cég életére" – tette hozzá az igazgató.

Deszpot Károly kitért arra is, hogy nagyon nehéz helyzetben vannak jelenleg a kkv-k a finanszírozás miatt. Az elmúlt körülbelül tíz évben a konjunktúra miatt egyszerűen „olcsó volt a pénz". Most viszont megdrágultak a források, márpedig 15% fölötti hitelkamatok mellett nagyon nehéz növekedni. Ugyanakkor minden válság egy lehetőség is. Elképzelhető, hogy a kkv-knak is nagyon intenzíven kell keresniük az automatizálási lehetőségeket, és erősíteniük kell a belső hatékonysági programokat, hiszen nemcsak a finanszírozás, hanem a munkaerő is megdrágult az inflációs hatások miatt.

Dr. Molnár Imre az értékelések során kiemelte, hogy nem szabad alulértékelni az információbiztonsági kockázatokat, amelyek kritikus tényezők lehetnek például a webshopok esetében. Általánosan szintén nagyon gyakori a cégeknél, hogy nem kap kellő súlyozást a tudásmenedzsment és a tudásmegosztás szerepe, illetve a tudásvesztésnek a kockázata. „Egyes kutatások szerint a szervezeti tudás akár 70-80 százaléka is úgynevezett tacit – rejtett, nehezen átadható, senior kollégák által birtokolt – tudás lehet" – emelte ki.

A műsorban szó volt arról is, hogy egy kis- és középvállalkozás meddig lehet „one man show”, miért kulcstényező a helyettesíthetőség kidolgozása, miért kemény dió még a multik számára is a folyamatok megfelelő dokumentálása, és milyen kihívásai vannak akár annak is, ha a vártnál jobban pörög az online értékesítés.

További részletekért hallgassa meg a Mentor 6. adását! A Mentor főtámogatója a Magyar Bankholding.

A 9. évad versenyzői:

  • Nagy Antal - Tisztítószer.hu / Brilliance Kft.
  • Gödri Emese - LSM / Zebrapack Hungary Kft.
  • Madari Szilvia -  ÖkoABC / Flyfit International Kft.