„A jövőkép, küldetés és értékek annyira az esszenciája minden cégfejlesztésnek, hogy ilyenkor kicsit visszafejtjük az alapokig a társaságok működését. Fontos, hogy ez a munka nem outsource-olható, miközben sok más terület kiszervezhető és rábízható a tanácsadókra – legyen szó pénzügyi tervezésról, marketingről vagy HR-ről. Ebben a feladatban az ügyvezetőknek kellett megvizsgálniuk, hogy mi a cégnek az alapvető küldetése, miért jó a világnak, hogy létezik. Szerintem valójában emögött egy legitimációs feladat áll, tehát társadalmi legitimációt és validálást kell a társaságunk mögé építeni, hogy szerethető legyen, hogy kiderüljön, szüksége van a világnak a vállalkozásunkra. Sőt, a világnak arra van szüksége, hogy a mi vállalkozásunk jól menjen és sikeresen működjön" – foglalta össze a Mentor stratégiai tanácsadója és ötletgazdája.

Dr. Molnár Imre kiemelte: bár lehet, hogy sok vezető számára ezek az alapkérdések triviálisnak tűnnek, de korántsem biztos, hogy ez ennyire egyértelmű minden kolléga, minden családtag, a konkurencia és az ügyfelek számára. Arról is beszélt, hogy ebben a versenyfeladatban többféle eltérő iskola létezik, erre hasonlatként említette az innováció sokféle értelmezését, hiszen innoválás lehet a forradalmi újdonság, de a meglévő folyamatok fejlesztése is.

Bognár Zsuzsanna, a Magyar Bankholding bank, mikro- és kisvállalat termékfolyamat-támogatási vezetője a műsorban elhangzott „álláshirdetés" párhuzammal kapcsolatban elmondta: „abszolút olyan szemmel olvastam a házi feladatokat, hogy én mennyire tudnám elképzelni magam az adott cégben, mennyire vonzó számomra a küldetésük. Vállalkozásként azért is nagyon fontos, hogy célokat tűzzünk ki magunk elé, hiszen nem csak önmagunkért felelünk. Ha a jövőkép papírra van vetve, akkor tudom, hogy hová tart a társaság, és ezt tudom kommunikálni akár a munkavállalók felé, akár a partnerek felé, legyen az egy beszállító, befektető vagy egy bank. Az is fontos, hogy a cégvezetők transzparensen és önazonosan tudják megmutatni ezeket a célokat, értékeket, és ebben a személyiségük is benne legyen".

Hozzátette: nyilván egy turbulens világban nehéz közép- és hosszú távon tervezni, de ha elkészül egy terv, akkor azt már lehet aktualizálni és kisebb módosításokkal pályán tartani. Természetesen finanszírozási kapcsolat esetén a bank részéről is elvárás egy ilyen összefoglaló, hiszen a pénzintézetnek is van abban kockázata, hogy az adott társaság hosszú távon profitábilisan, fenntartható módon tudjon működni. Arra is kitért, hogy miért fontos egy olyan környezetben is víziót alkotni, amikor a vállalkozások számára akár az áramszámlák kifizetése is komoly kihívást jelenthet. Szerinte az energiaárak kérdésköre a régóta létező cégeknél is rávilágíthat arra, hogy elengedhetetlen a tudatos tervezés beépítése a mindennapokba.

Így látták az első fordulót a kkv-ügyvezetők
Tisztítószer.hu

Nagy Antal azt emelte ki, hogy szerette ezt a feladatot, hiszen sok olyan vízió volt már az élete során, ami megvalósult. Szerinte érdemes ezekre a lefektetett pontokra hetente-havonta a kollégákkal közösen visszatérni. Például náluk rendszeresen élnek a brainstorming lehetőségével – akár a most felújítás alatt álló, 2500 négyzetméteres, 14 méter belmagasságú raktár és üzem kialakításával kapcsolatban is. Ő a feladat elkészítése során kifejezetten a vállalatra fókuszált, esetükben a távolabbi jövőt tekintve kulcskérdés a generációváltás.

ÖkoABC

Madari Szilvia a Mentor nyitófeladatát úgy fogta fel, mintha egy vállalkozási bibliát írna, amelyben lehetnek később változó tényezők, de az alapokat érdemes kőkeményen lerakni. Számára az üzleti szempontok mellett fontos az intuíció, a kreativitás és a profilhoz illeszkedően az „illatok szeretete" is, valamint hogy a megadott irány a munkatársak számára is átvehető legyen. Feladatkidolgozása jól rávilágított a jövőkép/küldetés eltérő szemléleteire arról, hogy a cégek különböző érettségi szakaszában mennyire fontos a vezető egyénisége, illetve hogyan érdemes hangsúlyozni a társaság vízióját.

LSM

Gödri Emese küldetésüknek tartja, hogy a sokak számára nehéznek, problémásnak számító hulladékgazdálkodási témát is lehet szerethetővé tenni, és megmutatni, hogy ezt is lehet „klasszul csinálni". Mivel berendezéseik hosszú távon, akár 20-25 évig is a partnereiknél lehetnek, így kiemelten fontosnak tartja a gyorsan elérhető szakmai ügyfélszolgálat szerepét. Ő is azt érezte az első forduló dilemmájának, hogy mennyire szóljon a jövőkép és küldetés róla, róluk, arról, amit annak idején kitaláltak, és mennyire legyen inkább általános, mennyire fókuszáljon arra, hogy az ügyvezetők egy önálló vállalatnak a részesei.

További részletekért és üzleti tippekért hallgassa meg a Mentor első adását! A nulladik, bemutatkozó adást pedig itt hallgathatja vissza.