Moses Shahrivar 16 évvel ezelőtt a svédországi Harley-Davidsonnal együttműködve tervezte meg első, bőr védőbéléssel ellátott motoros farmerét. Az ötletét mostanra tovább fejlesztette. Airbag Inside Sweden AB nevű vállalkozása egy olyan szupererős farmer prototípust tervezett, amelynek a lábrészeiben vannak elrejtve a légzsákok – olvasható a CNN Business összefoglalója az IoT Zóna oldalán.

A viselője a nadrágot a járműhöz erősíti, és ha leesik a motorkerékpárról, akkor a fejlesztés a sűrített levegővel hirtelen feltöltődve csökkenti az alsó testet érő ütődés hatását. Ezután a légzsákrendszert le lehet ereszteni, újratölteni gázzal, majd visszarakni a helyére, hogy újra lehessen használni – magyarázta a fejlesztő.

A svéd cég számos különböző ütközési tesztnek veti alá a speciális ruházatot, az európai egészségügyi és biztonsági előírásoknak megfelelő tanúsítási kérelmük pedig folyamatban van.

A farmer prototípusa az Airbag Inside Sweden AB tervezésében

A társaság 150 ezer euró fejlesztési támogatást kapott az Európai Uniótól, és azt reméli, hogy 2022-ben piacra is dobhatja a védőruházatot. A francia CX Air Dynamics hasonló projekttel indított közösségi finanszírozási, ún. crowdfunding kampányt.

Légzsákos motorosmellények

Shahrivar szerint ez az első alkalom, hogy ilyen fajta védelmet alkalmaznak az alsótest számára. A felsőtestre tervezett egyenértékű technológia viszont már több mint 20 éve létezik. A légzsákos motorosmellények a kabát alatt hordhatók, és védik a mellkast, a nyakat, illetve van, amikor a hátat is.

A korai verziókat még a járműhöz kellett erősíteni, akár csak Shahrivar farmerét. Újabban azonban olyan önműködő elektronikus fejlesztések is vannak, amelyek high-tech szenzorok segítségével érzékelik, ha a motoros elkezd zuhanni.

Az autonóm légzsákok piacán található az In&motion innovációja is. A francia cég 2011-ben kezdett viselhető légzsákokat tervezni a profi síelőknek, és azóta adaptálta a technológiát a motorosok számára is. A rendszer kioldására használt hevederek helyett létrehoztak egy olyan „gépi agyat”, amely GPS-ből, giroszkópból és gyorsulásmérőből áll. Az okostelefonnál kissé nagyobb méretű doboz bármely kompatibilis mellény hátuljába behelyezhető.

„Az érzékelők valós időben mérik a mozgásokat, és az algoritmus képes észlelni a zuhanást vagy az ütközést, és felfújni a légzsákot közvetlenül a baleset előtt” – mondta az In&motion kommunikációs menedzsere.

Az In&motion high-tech mellényei

A doboz egy másodpercen belül 1000-szer felméri a versenyző helyzetét. Amint „helyrehozhatatlan egyensúlyhiányt” észlel, az eszköz kioldódik és teljesen felfújódik, hogy megvédje a felhasználó mellkasát, hasát, nyakát és gerincét” – magyarázta Anne-Laure Hoegeli. Ez mindössze 60 millimásodpercet vesz igénybe.

A cég nemrég 10 millió euró összegű befektetést szerzett az európai és amerikai terjeszkedés céljából. Bár termékük alapműködése hasonló a piacon lévő többi elektronikus védőfelszereléshez, az In&motion egy megfizethető előfizetést is kínál. „Rendszerük sok szempontból elérhetőbbé tette a légzsákokat a hétköznapi emberek számára” – emelte ki Emma Franklin, a Motorcycle News szerkesztő-helyettese.

A fejlesztést használóknak ugyanis két lehetősége van: vagy megvehetik a dobozt 400 dollárért, vagy bérelhetik is azt évi körülbelül 120 dollárért. A franciaországi használók számára riasztási funkció is elérhető, ami baleset esetén azonnal hívja a mentőszolgálatot.

A közutakon még nem terjedt el

Bár a légzsákvédelem ma már kötelező a MotoGP-ben és az idei Dakar-ralin is, a közúti motorosok számára nem írja elő a törvény ezeknek a védőeszközöknek a viselését – a szakújságíró azonban úgy véli, hogy ezek fontos biztonsági innovációk.

A brit Loughborough Egyetem járműbiztonsági főelőadója szerint nem sok tanulmány készült az ilyen típusú mellények hatékonyságáról, mivel ezek még mindig újdonságnak számítanak a közúti motorosok körében

Richard Frampton hivatkozott azonban a francia Közlekedési, Fejlesztési és Hálózati Tudományos-Technológiai Intézet kutatásaira, amelyek szerint a speciális felsőruházatok jó védelmet nyújtanak a 30-40 kilométer/órás alacsonyabb ütközési sebességnél.

„Azon néhány tanulmány, esettanulmány és cikk alapján, amelyeket láttam, igen hasznos eszköznek tűnnek. Jó ötletnek tartom, hiszen a mellkas, a nyak és a gerinc mind olyan területek, ahol életveszélyes sérüléseket szenvedhet az ember” – tette hozzá a szakértő.

A cikk megjelenését a Vodafone Business támogatta.