A 4 Little Trees nevű szoftvert a hongkongi székhelyű Find Solution AI startup fejlesztette ki. Bár merülnek fel aggályok az iskolai és más helyzetekben az érzelmek gépi beazonosításával kapcsolatban, de Viola Lam alapító szerint ez a program akár az igazinál is jobbá teheti a virtuális osztálytermet – idézte a CNN Business cikkét az IoT Zóna portál.
Az iskolai tanterv részeként a hallgatók a platformot használva írnak teszteket és készítik el házi feladataikat. Miközben tanulnak, a mesterséges intelligencia a számítógépen vagy a táblagépen található kamera segítségével vizsgálja az arcuk izompontjait. A program beazonosít olyan érzelmeket, mint az öröm, a szomorúság, a harag, a meglepetés és a félelem.
A rendszer azt is figyeli, hogy a gyerekek mennyi idő alatt válaszolnak egy adott kérdésre, de rögzíti jegyeiket és teljesítményeiket is. Továbbá elemzéseket készít erősségeikről, gyengeségeikről és motivációs szintjükről, valamint előrejelzést ad az osztályzataikról. A szoftver adaptálható az egyes tanulókhoz, célokat tűz ki a hiányosságaik leküzdésére, illetve játékos teszteket is kínál, hogy a tanulás szórakoztató legyen. A diákok 10%-kal jobban teljesítenek a vizsgákon, ha a 4 Little Trees használatával tanultak – emelte ki a cégalapító.
A 4 Little Trees a gyerekeket érmékkel jutalmazza, ha a platformot használják, ami motiválja őket a tanulásra
A korábban tanárként dolgozó szakember munkája során megfigyelte, hogy vannak, akiknél akkor derülnek ki a nehézségek, amikor megkapják a vizsgaeredményeiket – addigra pedig már úgymond késő. Épp ezért 2017-ben 5 millió dolláros támogatással elindította el a 4 Little Trees-t, hogy lehetőséget nyújtson a tanároknak a korai lemaradás felismerésére. Hongkongban a szoftvert használó iskolák száma 34-ről 83-ra nőtt az elmúlt évben. Az árak hallgatónként és kurzusonként 10 és 49 dollár között mozognak.
Viola Lam szerint a megoldás különösen hasznosnak bizonyult a világjárvány idején, mert lehetővé teszi a pedagógusok számára, hogy távolról is eredményesebben tudják figyelemmel kísérni az osztályaikat.
A főiskola igazgatóhelyettese pedig úgy véli, hogy a program előnyei a pandémián is túlmutatnak, mivel a személyre szabott feladatok és tesztek létrehozásával, kijavításával csökkenti a tanárok adminisztrációs munkáját. Sőt, a pedagógusokkal ellentétben az arckifejezéseket leolvasó algoritmus még egy nagyobb osztályban is képes odafigyelni minden egyes tanuló érzelmeire.
A technológia azonban aggályokat vet fel a magánélet védelme miatt. Kínában vitát váltott ki az olyan AI, amely az iskolákban és más helyeken megfigyelés céljából vizsgál biometrikus adatokat. A fejlesztő ugyanakkor kiemelte, hogy szoftverük az arcizmokkal kapcsolatos adatokat rögzíti, és bár a program képes értelmezni az érzelmi kifejezéseket, de a hallgatók arcáról nem készít videófelvételt.
Az AI az érzelmek vizsgálatakor követi az izmok mozgását a hallgató arcán. Például, ha a tanuló szájának a sarka felfelé görbül, a gép felismeri, hogy örül
Pascale Fung, a Hongkongi Tudományos és Technológiai Egyetem AI Kutatási Központjának igazgatója szerint az átláthatóság kulcsfontosságú a hallgatók magánéletének megőrzésében. Szerinte a fejlesztőknek ki kell kérniük a szülők beleegyezését a diákok adatainak összegyűjtéséhez, majd meg kell magyarázniuk, hogy hová kerülnek azok.
Viola Lam arról is beszélt, hogy a mesterséges intelligenciát olyan arcadatokkal érdemes tréningezni, amelyek megfelelnek a hallgatók demográfiájának. Fejlesztésük eddig jól működött Hongkong túlnyomórészt kínai lakosságának körében, de tisztában van azzal, hogy az etnikailag kevertebb közösségek nagyobb kihívást jelenthetnek a szoftver számára.
A Find Solution AI érzelemfelismerése 85%-os pontossággal működik Hongkongban. A nagyon jól beállítható algoritmusok pedig az esetek akár 90%-ában képesek helyesen azonosítani olyan elsődleges érzelmeket, mint például a boldogság és a szomorúság. Az összetettebb érzelmeket – így például az irritációt, a lelkesedést vagy a szorongást – azonban nehezebb leolvasni.
„60 vagy 70 százalékos pontosságot várhatunk” – mondta Pascal Fung, hozzátéve, hogy a legtöbb ember sem képes nagyobb pontossággal beazonosítani a komplexebb érzelmeket. „Szeretnénk úgy tréningezni a gépeket, hogy jobbak legyenek, mint az átlagember” – tette hozzá.
Az AI fejlődésével a 4 Little Trees alapítója azt reméli, hogy képesek lesznek majd olyan alkalmazások kifejlesztésére is a vállalkozások és oktatási intézmények számára, hogy azok jobban megérthessék a digitális igényeket, és fokozzák az online találkozókon és webes szemináriumokon való aktív részvételt. „Ami az emberi kommunikációt illeti, az AI elősegítheti a jobb interakciókat” – emelte ki Viola Lam.
A cikk megjelenését a Vodafone Business támogatta.