A trenddel szembe forduló ötlet nem új keletű, bár a korábbi példák többnyire nem hoztak sikert. A hatékonyabb technológia azonban ma már ígéretesebb lehetőségeket kínál, hiszen lehetővé teszi, hogy a járművek kisebb akkumulátorral akár 160 kilométernél is nagyobb távolságot megtegyenek – írta a CNN Business.
Van azonban még egy probléma: ez pedig az ár. Ezek a gyártók azt remélik, hogy a kis méretért és a bűbájos formatervezésért cserébe a vevők hajlandóak lesznek szinte ugyanannyit fizetni, mint egy nagyobb gépkocsiért. A Mini Cooper egy jó példa erre, hogy bár nem teljesen lehetetlen, de ez nem egy egyszerű kihívás - olvasható az IoT Zóna oldalán.
„Olyan, mint amikor egy új Porsche 911-et vesz valaki. Mindenhol feltűnést kelt vele, hiszen ez egy igazán menő dolog” – mondta Eric Ibarra a Kelley Blue Book járműértékelő szervezettől. „El tudom képzelni, hogy lesznek olyanok, akik vonzónak találják ezeket az autókat, de csak nagyon különleges esetekben. Úgyhogy az értékesítés kemény dió lesz” – tette hozzá.
A vásárlók általában meglehetősen egyszerű elvek alapján értékelik a kínálatot: magasabb árért magasabbak az elvárásaik. Íme, néhány elektromos kisautó a startupok kínálatából.
Nobe's GT100
A Nobe Észtországban jött létre 2017-ben. Az alapító, Roman Muljar a háromkerekű GT100-zal szeretne betörni a piacra. Úgyhogy azt tervezi, hogy egy még be nem jelentett partnerrel az Egyesült Államokban, a világ egyik legkompetitívebb piacán kezdi meg a gyártást. Reményeik szerint a munka a jövő év elején indulhat el.
A kicsi és könnyű Nobe GT100-zal visszatérhetünk az autózás aranykorához
A bájosan retró GT100 úgy néz ki, mint egy második világháború utáni sportos olasz szedán és egy gőzvasaló keresztezése. A háromrészes hűtőrács egy kicsit az Alfa Romeóra emlékeztet, míg a hátsó lámpák dizájnjáról a Black+Decker Classic vasaló juthat eszünkbe. A kisméretű, fehér falú gumiabroncsok a 20. század közepének a hangulatát idézik. A belső térben pedig egy vékony peremű kormánykerék a krómozott kürtgombjával hívja fel magára a figyelmet.
A cég állítása szerint a kétszemélyes járműben van hely a csomagok számára is. A GT100 csaknem 290 kilométert (180 mérföldet) képes megtenni, és körülbelül 128 kilométer/órás végsebességgel rendelkezik. „Visszarepíti az embert a motorizáció aranykorába” – utalt a különleges vezetési élményre az alapító.
A keménytetős változat eladási ára 24.000 dollár lesz, a tervezett kabrióért pedig 29.000 dollárt kell fizetni. Bár igaz, hogy egy Tesla Model 3-ban öten is elférnek, és legalább 100 mérfölddel nagyobb a hatótávolsága, viszont az ára több mint 10.000 dollárral magasabb.
Az észt cég már el is kezdte következő fejlesztésüknek a tervezését, amely nem más, mint egy négykerekű kisteherautó. Ennek a miniatűr, 1950-es évekbeli amerikai pickupra hasonlító járműnek egyelőre még nincs neve.
Microlino
A Microlinót leginkább a klasszikus BMW Isetta és az ahhoz hasonló buborékautók ihlették, amelyeket a második világháborút követő években gyártottak Európában. Ezeket a gázüzemű mini kocsikat olyan országok számára tervezték, ahol a gazdaság súlyos problémákkal küzdött, és a benzinhez való hozzáférés korlátozott volt.
A klasszikus Isettához hasonlóan a Microlinóba is elöl lehet beszállni, a teljes elülső részét ugyanis maga az ajtó képezi. A kisautóban mindössze ketten férnek el, és elég kicsi ahhoz, hogy a járda mellett két jármű között keresztben is le tudjon parkolni. A mindössze 513 kilogrammos kocsi súlya kevesebb, mint egy Tesla Model S akkumulátora – büszkélkedett Oliver Ouboter cégalapító.
Az európai buborékautók világát idézi
Jelenleg az értékesítést az Egyesült Államokban nem tervezik, mivel ott a négykerekű járműveknek szigorú biztonsági előírásoknak kell megfelelniük. Amerikában a motorkerékpárnak tekintett háromkerekű autókkal szemben viszont kevésbé szigorúak az előírások. Épp ezt a „kiskaput” használta ki az 1950-es években a BMW háromkerekű Isettája.
A Mircolino ehelyett egy alacsony sebességű változat bevezetését fontolgatja, amellyel szintén meg tudnák kerülni a szigorú előírásokat – vázolta Ouboter. Egyelőre azonban a városi kisautó kizárólag Európában lesz kapható – az adók nélküli ára nagyjából 10 ezer euró.
ElectraMeccanica Solo
Ahogy a neve is utal rá, ez egy egyszemélyes jármű, amelyet minimalista közlekedésre terveztek. Például arra, hogy egyedül el lehessen vele szaladni a vasútállomásra vagy a szupermarketbe.
A kanadai startupnak azonban a minimális környezeti hatást díjazó sofőrök megcélzásán túlmutató tervei is vannak. „Véleményünk szerint a céges flottákban komoly lehetőségek vannak számunkra. Elképzelhető, hogy ez akár a közvetlen értékesítésnél is jelentősebb lehet” – véli Paul Rivera, a vancouveri székhelyű társaság vezérigazgatója.
A Solo hátsó raktérrel ellátott jövőbeli változatai ideális mini teherautó lehet a városi közlekedésben. Az ElectraMeccanica már el is kezdett összeállítani egy flottaértékesítéssel foglalkozó osztályt.
A Solo a szállítási munkákra tervezett változatokban is kapható lesz
„Az élelmiszerboltok, a piacok, a pizzafutárok, a gyorsétterem-láncok vagy a bevásárlóközpontok körül éjjel járőröző biztonsági cégek, de akár a kisvállalkozásokat és a fénymásolószalonokat kiszolgáló társaságok flottája is ebbe a kategóriába eshet” – emelte ki a cégvezető.
Eric Ibara szakértő szerint a tervük azért lehet sikeres, mert a vállalatok hajlandóak pénzt költeni olyan járművekre, amelyek a saját specifikus igényeikre szabhatók. Egyelőre azonban a cég kicsiben kezdi meg működését. Autóit egyelőre csak a nyugati parton fogja értékesíteni, az USA más részein és további országokban csak később kerülnek forgalomba.
Az ElectraMeccannica ára 18.500 dollár lesz, és nemrég Kínában kezdték el a gyártást. A társaság azonban idén Arizonában is nyitni fog egy üzemet.
A cikk megjelenését a Vodafone Business támogatta.