Ezen a héten teríti ki lapjait a legnagyobb amerikai cégeket felsoroló S&P 500 indexbe tartozó vállalatok nagyjából negyven százaléka. Közéjük tartoznak természetesen a „Magnificent Seven" táborát erősítő technológiai társaságok, így az Nvidia, az Amazon, a Meta, a Microsoft és az Alphabet is. Ettől az ötös fogattól nagyon jó eredményt várnak a befektetők.
„A gyorsjelentési szezon megkezdése előtt az elemzők összességében fél százalékos eredménynövekedésre számítottak az amerikai tőzsdei cégek részéről. Az említett ötös nélkül azonban hat százalékos csökkenés valósulhatna meg" – mondta az Erste részvényelemzője a Trend FM Reggeli Monitor című műsorában.
A globálisan is a legnagyobbak közé tartozó amerikai cégek gyorsjelentési szezonját a Tesla nyitotta meg. Pénzügyi soron rég nem látott mínuszokat könyvelt el a társaság: januártól márciusig a bevétel 8,7 százalékkal zuhant, 21,3 milliárd dollárra. Ez a várakozásoktól is egymilliárd dollárral marad el, ráadásul 2020 óta először csökkent az árbevétel. Az egy részvényre jutó nyereség 47 százalékot esett – sorolta a legfontosabb adatokat Kerekes Tamás.
A gyenge eredmények hátterében az áll, hogy az amerikai gyártó mindössze 387 ezer autót adott el ebben az időszakban, szemben az egy évvel korábbi 423 ezerrel. Tette mindezt egy olyan piaci környezetben, amikor a folyamatos árcsökkentések hatására az egy gépkocsin elérhető haszonkulcs is mérséklődött. „Hozzá kell tenni, hogy az elektromosautó-piacon eddig nagyon támogató európai szabályozás is talán visszalépett egyet, ami szintén rossz hatással volt az eladásokra" – tette hozzá .
Elon Musk jött, látott és (meg)győzött
A rég nem látott gyenge eredmények ellenére kilőtt a részvényárfolyam, és a szerdai nyitás előtti elektronikus kereskedésben több mint tíz százalékot ugrott. Ennek oka elsősorban a társaság vezérigazgatója által megfogalmazott jövőbeli tervekre vezethető vissza.
Elon Musk ugyanis kijelentette: hamarosan elindulhat a gyártása az új, még olcsóbb modelleknek. A Tesla-vezér célja, hogy 25-30 ezer dollár közé szorítsa le a legolcsóbb elektromos autók árát, ami nyilván jót tenne a vásárlásoknak. „Jelenleg elég messze van ettől a céltól a vállalat, ugyanis az Egyesült Államokban a legolcsóbb modellek ára 40-42 ezer dollár körül mozog a szalonokban" – magyarázta az Erste részvényelemzője.
Az árcsökkentésre vonatkozó terveket nehezíti, hogy a tavalyi negyedik negyedévben közzétett beszámoló szerint egy gépkocsi átlagos előállítási költsége 36.300 dollárt tesz ki. Bár ez azóta tovább csökkent, így is komoly kihívást jelent az árak tekintetében versenyképesnek lenni leginkább a kínai elektromosautó-gyártókkal szemben – tette hozzá Kerekes Tamás.
Kerekes Tamást, az Erste részvényelemzőjét, majd Nagy Jánost, az Erste makrogazdasági elemzőjét Imre Lőrinc kérdezte a Reggeli Monitorban.
A beszélgetés második felében a Magyar Nemzeti Bank legutóbbi, 50 bázispontos kamatcsökkentéséről, és a jegybank magyar gazdasággal kapcsolatos várakozásairól volt szó. Ha meghallgatják az interjút, kiderül mások mellett, hogy milyen várakozásai vannak a legnagyobb amerikai technológiai cégeknek. Milyen ütemben folytathatja a kamatcsökkentéseket az MNB? Vannak-e inflációs kockázatok a magyar gazdaságban? Maradhatunk befektetésre ajánlott kategóriában az S&P Global hitelminősítőnél?