Önreflexió, digitális jóllét, fejlődési szemléletmód, stresszkezelés, hatékony kommunikáció, az érzelmi intelligencia fejlesztése. Csak néhány azon készségek közül, amelyek segítenek megküzdeni a mindennapok kihívásaival. Habár rengeteg különböző elképzelés létezik arról, milyen jövőt képzelünk magunknak és az utánunk következő generációnak, a társadalom jóllétével kapcsolatban a legtöbben egyetértenek. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetnek (OECD) a tanulás jövőjével kapcsolatos iránymutatása 2030-ra a jóllét elérését célozza meg. Ehhez nélkülözhetetlen azon kompetenciák elsajátítása, amelyek abban segítenek, hogyan reagáljunk jól az élet ma már elkerülhetetlen velejárójára, a változásra. Ugyancsak döntő fontosságú az érzelemkezelés, valamint az oktatás folyamatként történő értelmezése.
„A mentális egyensúly megtalálása nem csupán a digitális tudatosság szempontjából fontos. Abban szeretnénk módszertani segítséget nyújtani a pedagógusoknak, hogy olyan készségeket és gyakorlatokat szerezzenek, amelyekkel képesek maguk és a diákok érzelmi jóllétét erősíteni. Úgy gondoljuk, a tanárok ilyen formában történő támogatása az eredményességhez és a következő nemzedék sikeréhez is hozzájárulhat" – mondta el Varga Krisztina pedagógus, a ProSuli mentálhigiénés szakértője.
A Mentális Egyensúly Program a következő időszakban folyamatosan bővül. A rendszere alapvetően három pilléren alapszik.
Az első az iskolák rendszeres tájékoztatása olyan rendezvényekről és programokról, ami számukra hasznos lehet. Ehhez kapcsolódva a 2022/2023-as tanév májusában rendezik meg az első ProSuli Mentális Egyensúly Szakmai Napot, ahol neves szakemberek előadásai és műhelyfoglalkozások segítik a pedagógusokat abban, hogy saját és tanítványaik lelki egyensúlyát eredményesen megtalálják és megőrizzék.
A második a helyi szintű támogatás: az iskolák a nevelőtestület, illetve osztályaik részére gyakorlati foglalkozásokat (teamcoaching, műhelymunka) igényelhetnek, ahol kifejezetten a mentális jóllét helyreállításán, megőrzésén, továbbá a szemléletformáláson van a hangsúly, és az elsődleges cél a pedagógusok, gyerekcsoportok jóllétének, az ehhez szükséges készségeknek a fejlesztése.
A harmadik a pedagógusok módszertani felkészítése a diákok támogatására. Ehhez olyan – az oktató-nevelő munkába illeszthető – ismereteket, módszereket és technikákat ismerhetnek meg a tanárok, melyek többek között érintik a tanulói önreflexió, a digitális jóllét, a fejlődési szemléletmód (growth mindset), a stresszkezelés, a hatékony kommunikáció, valamint az érzelmi intelligencia fejlesztésének témaköreit is.