„Az áruszállítás területén nincs még vége a recessziónak. A belföldi fuvarozásban 2,2 százalékkal csökkent ugyan a kapacitás, de a nemzetközi fuvarozásban 3,4 százalékkal még nőtt is. Emiatt a méréseink szerint belföldön 3,6 százalékkal, nemzetközi szinten 4,5 százalékkal visszaestek a fuvardíjak az előző év azonos időszakához képest" – nyilatkozta Lajkó Ferenc független iparági szakértő, a DigiLog Consulting Stratégia tanácsadó cég ügyvezetője a Monitor Délutánban.

Bár az üzemanyagok ára valóban csökkent éves szinten 15 százalékkal a harmadik negyedévben, de minden más költség nőtt. Emelkedtek a bérek, az útdíjak, az eszközárak és drágult az eszközfinanszírozás is. „Mindezeket figyelembe véve, a Közúti Fuvarozási Árindex mérései szerint 8,1-9,6 százalékkal nőttek a fuvarozás költségei. Mindez csökkenő fuvardíjak mellett már a szakma jó részének veszteséges működését eredményezte az idei harmadik negyedévben" – tette hozzá Lajkó Ferenc.

De mit hoz akkor 2024?

A makroelemzések szerint az ipari termelés és a kiskereskedelem volumene csak lassan fog normalizálódni, vagyis az év első felében továbbra sem lesz elegendő áru. A kamionok száma vélhetően csökkeni fog a veszteség minimalizálása érdekében.

„A költségek viszont elszabadulnak! Jövőre 5-7 százalék körüli inflációt jósolnak idehaza, de a fuvarozás költségei akár 16-21 százalékkal is nőhetnek. A jövedéki adó és inflációból következő általános költségemelkedés mellett a fő ok az útdíjak drasztikus emelkedése. Az útdíjak emelkedése egy EU-s környezetvédelmi direktíva nyomán fog kiugróan emelkedni. Ez Németországban akár a 80 százalékot is elérheti, de Magyarországon is 60 százalékos lesz" – összegzett Lajkó Ferenc iparági szakértő.

A várakozások szerint a fuvarozók vesztesége nőni fog és felgyorsul a kapacitások leépítése. A csökkent kapacitás pedig 2024 második felében már, amikorra prognosztizálható a volumenek növekedése, nem lesz elég. A fuvardíjak emelkedése mellett sem lesz elegendő kapacitás. A riporter Érczfalvi András.