Komoly műszaki és gazdasági probléma a töltőhálózat bővítése – mondta Tóth Csaba. Például a magyarországi Opel márkakereskedések, szalonok fejlesztenének, és szeretnének saját töltőpontokat kiépíteni, de sokszor több tízmillió forintos hálózatbővítésre van szükség ahhoz, hogy a közműszolgáltató biztosítani tudja a töltőpontok áramfelvételét.  Emellett azt is látni kell, hogy a brutális beruházási igény mellett ma az elektromos autók eladása az összes forgalom kevesebb, mint 1 százalékát teszi ki.  Még ebben a helyzetben is folyik a fejlesztés, de a töltőpont építések üteme lassú.

Bevásárlóközpontok is sokszor emelnek elektromosautó töltőoszlopokat, bízva abban, hogy így magukhoz csalogathatják a zöld rendszámos autók tulajdonosait. A következtetésnek van alapja, de a fogyasztóknak is idomulniuk kell az új helyzethez – mondta az igazgató.  Sokszor látni ugyanis, hogy több órára ott hagynak az oszlopon egy autót, „blokkolva” ezzel a töltési lehetőséget.

 

 

Nincs ingyen ebéd, nem lehet ingyen töltés sem Tóth Csaba szerint. Ez ugyanis szembemegy mindenfajta racionalitással. Úgy véli, ha tömeges lesz az e-autózás, a kormányzat biztos, hogy jövedéki adóval terheli majd meg a közlekedésre „tankolt” áramot, ugyanis nem fog elesni több milliárd forint bevételtől. A trend már el is kezdődött, az Elmű oszlopaim már fizetni kell a töltésért, de még így is kedvező áron lehet elektromos autót üzemeltetni.

A hálózatfejlesztési vezető szerint sokan zöld mágiaként emlegetik az elektromos autózást, de ez nem egészen van így. Tanulmányok szerint egy elektromos autó teljes ökológiai lábnyoma, nem kisebb, mint egy benzinesé. Ugyanakkor a környezetterhelés, az akkumulátorok gyártása, megsemmisítése nem a használat helyén, hanem a legtöbb esetben Ázsiában történik, azaz az egész folyamat rejtettebb módon jelenik meg.

Egyelőre egyértelmű, hogy a mostani elektromos autók nem alkalmasak utazásokra, nagy távolságok megtételére, de alkalmasak városi, és elővárosi, agglomerációs közlekedésre – hangsúlyozta Tóth Csaba. Sokszor a legkényelmesebb töltési lehetőség a tulajdonos saját kertjében, telkén van. Ekkor persze a töltés is forgatja a villanyórát, de az üzemeltetés biztos, hogy gazdaságosabb, mint egy benzines vagy dízel autó használata. Andor Attila interjúja.