A vezérigazgató az inflációval kapcsolatban kifejtette: „ha megnézzük a búzát, kukoricát, amit felhasználunk a keményítő- vagy az izocukorgyárainkban, akkor óriási áremelkedés látható. Az energiaárak többszörösére, akár nyolc-tízszeresére emelkedtek a korábbiakhoz képest. Most szerintem az egyik kulcskérdés, hogy van-e elegendő fizetőképes kereslet, mert ha nincs, akkor beáll a fogyasztáscsökkenés, és akkor valószínűleg kevesebbet kell gyártani. Márpedig ha így lesz, akkor az általános költség megint csak magasabb lesz, ami tovább generálja az áremelkedéseket".

„Idén körülbelül 10-12 százalékkal lett kevesebb a búza, ami ha nemzetgazdasági szinten nézzük, akkor 100 milliárdokat jelent. Ugyanakkor az jó hírnek számít, hogy a hazai felhasználásra elég a megtermelt mennyiség. Úgy vélem, valóban releváns döntés volt, hogy az Agrárminisztérium a magyar kormánnyal közösen úgy döntött, hogy a gabonára exportstopot, illetve exportregisztrációt vezetett be. Szeretném hangsúlyozni, hogy mi a hazai piacra termelünk, és elsősorban a saját gyárainkat látjuk el, a holdingban van malomipari tevékenységünk is, illetve amit a szabadpiacon eladunk, azok általában Magyarországon kerülnek felhasználásra" – emelte ki az ország egyik legnagyobb mezőgazdasági alapanyag-előállító cégének vezetője.

Négy szektor versenyez a magyar búzáért

Hozzátette: a kevesebb termésmennyiség miatt nagyobb az igény belföldön is. Most tehát a búzafeldolgozó versenyez a malmokkal, illetve versenyeznek a takarmánykeverőkkel is, akik a kevesebb kukorica miatt búzás receptúrát használnak. A gabonapiacot a háború abból a szempontból is sújtja, hogy az oroszok és az ukránok adták a búzaexport nagy részét, a kieső mennyiség pedig a külföldi keresletet is megnövelte. Mindez azt is jelenti, hogy egyszerre négy különböző szektor versenyez a magyar búzáért.

Makai Szabolcs úgy véli, hogy a hazai piacot tekintve most az a fontos, hogy folyamatosan legyen kereskedelem. Mert ha mindenki „ráül" a készleteire, akkor előfordulhat olyan időszak a kukoricaaratás befejezéséig, hogy hiába magasak az árak, hiába van kereslet, amennyiben nem mozdul az áru a raktárakból, akkor fennáll annak a kockázata, hogy komoly kiesések lehetnek a termelésben.

A kukorica terén még bonyolultabb a helyzet

A Talentis Agro vezetője elmondta, hogy a körülbelül feleakkora termésmennyiség miatt jelenleg nincs elég kukorica az izocukor- és az alkoholgyárakban, illetve a bioetanol-üzemekben sem. „Itt is fennáll, hogy a gazdák egyelőre nem adják el a kukoricát, mivel vagy nincs elegendő készletük, vagy a kevesebb termés miatt nincs értékesítési nyomás, hiszen bőven beférnek a raktáraikba. Harmadrészt arra törekednek, hogy a később remélt még jobb árak kompenzálják a veszteségeiket. A híradások ugyanis arról szólnak, hogy napraforgó- és kukoricahiány is lesz, ezen várakozások miatt viszont olyan szinten megáll a kereskedelem, hogy például ma nem tudunk magyar kukoricát venni, tehát rá vagyunk szorulva az ukrán importra" – fejtette ki.

Fennakadások miatt áll a gabona a határon

Kérdésre válaszolva elmondta: az Ukrajnából vasúton szállított gabonánál óriási a bizonytalanság, hiszen eredetileg a Fekete-tengeri útvonalon történt a szállítás. A háború miatt most a vasúti tranzithoz mindent át kellett hirtelen szervezni, így a fuvarkapacitásokat, a vagonokat és az átrakókat is. Magyarországon viszont csak néhány ilyen terminál van, de eredetileg ezek sem gabonára specializáltak, mivel elsősorban műtrágya, sínek és vasipari alapanyagok átrakodására lettek kialakítva.

„Hatalmas a gabonaigény, ugyanakkor az átrakók megteltek, tehát hiába lenne ukrán eladó, termelő, de a logisztikai problémák miatt megáll ez a folyamat. Tovább bonyolítja a helyzetet a széles és keskeny vasúti nyomtáv közötti különbség is. Az ukránoknak úgymond be kellene tolniuk Magyarországra, vagy legalábbis a keskeny nyomtáv mellé a vonatokat, de mivel sokan a fronton a harcolnak, így nincs elég vasutasuk sem. Ezért naponta körülbelül 10 százalékát tudják teljesíteni ezeknek a munkálatoknak. Gabona tehát van, de ott áll az ukrán határon. Éppen ezért mi Mészáros Csoport szinten kibéreltünk, illetve felújítottunk két vágánypárt, hogy kialakítsunk egy saját átrakó állomást, ezáltal könnyítve elsősorban a saját szállítmányok elindítását, de bérmunkát is végzünk" – összegezte Makai Szabolcs.

Hallgassa meg A Nap Vendége műsorunkat, amelyben a többi között a mezőgazdaságban tartósan fennálló munkaerőhiányról is szó volt, illetve arról is, hogy a szakember-utánpótlás terén a Talentis Agro Zrt. együttműködik egyetemekkel és például egy drónipari startuppal is.