A DHL 5000 darab Locus robotot telepít több logisztikai központjába, ami az eddigi legnagyobb AMR-üzletnek számít. Ezekkel az intralogisztikai elosztóközpontokba integrált autonóm mobil robotokkal már 250 millió egységet, vagyis ennyi ládába helyezett terméket teljesítettek – utalt az Ipar 4.0 technológia látványos térhódítására Németh Attila, az Advanced Robotics Zrt. vezérigazgatója.
Ennél a kooperatív munkánál a komissiózó operátor a polcnál berakja a terméket a robot kosarába, és innentől már a gép viszi az oszlopszerűen egymásra helyezett pakkokat a csomagoló területig. Például a Locus Origin 36 kilogrammot képes elszállítani, de vannak olyan típusú AMR-ek is, amelyeknek a 100 kilós vagy akár az egytonnás teher sem adja fel a leckét.
A vezérigazgató a Monitor Délután műsorunkban kiemelte: a Locus Roboticsnál az a legfontosabb ismérv, hogy ezek a gépek együtt dolgoznak az emberrel. Tehát nem úgy kell elképzelni, hogy egy hermetikusan lezárt területen, biztonsági rácsok mögött dolgozik a gépezet, hanem a raktársorok és emberek között, a környezetet folyamatosan monitorozva gurul a „robotkolléga".
„Szimbiózisban kell dolgoznia a gépnek és embernek egymással, hiszen például a komissiózási munkában ténylegesen egymásra vannak utalva. Korábban sokan vetítették előre azt a feltételezést, hogy a robotok kiváltják az emberi munkaerőt, és ezáltal tömegesen megszűnnek állások. Az intralogisztikában viszont az az irány látható, hogy a robotok a dolgozók számára rendkívül megterhelő feladatokban segítenek hatékonyan" – fejtette ki Németh Attila.
Bár hosszú évtizedek óta használnak automatizációs megoldásokat a vállalatok, de az autonóm robotizáció csak az elmúlt tíz évben jelenhetett meg. Ennek ugyanis technológiai kritériumai voltak, amit elsősorban a LIDAR-szenzorok megjelenése és a mesterséges intelligencia fejlesztések tettek lehetővé.
Hatalmas bumm van az ipari robotok piacán
„10 éves távlatban átlagosan évente 13,3%-os növekedés várható, ami annyit jelent, hogy 10 év alatt megháromszorozódik a piac. A hatalmas bumm onnan is látszik, hogy a gyártási, szállítási határidők fokozatosan nőnek az ipari együttműködő robotok esetén is. Most a 6-18 hónap közötti szállítási határidőket látjuk ebben a pillanatban, aminek legfőbb okát a kapacitáshatárok jelentik, hiszen ezek a fejlesztőcégek alapvetően startupként indultak" – részletezte a szakember.
Hallgassa meg Érczfalvi András interjúját, aki Németh Attilával, az Advanced Robotics vezérigazgatójával arról is beszélgetett, hogy a robotok bevetésével hogyan lehet lefaragni a nagy raktárházak energiaszámláiból.
- Monitor Délután - Németh Attila