Számít a helyszín
A felhasználók mára megszokták, hogy folyamatosan elérhetőek, ezért lehet meglepő, ha például egy pincehelységben nincs térerő. A mobiltelefon szempontjából nem mindegy, hogy egy mezőn vagy egy vastag falú épületben állunk, és az sem, hogy mennyire vagyunk közel a térerőt biztosító bázisállomáshoz. Ugyanis minél rövidebb utat kell megtennie a rádióhullámnak a bázisállomás és a készülékünk között, valamint minél kevesebb tereptárgy – például épület, erdő, hegy – áll az útjában, annál inkább megfelelő lesz a hívás minősége, és az internethasználat során sem érzékelhető kiesés, lassulás. A fém falak és gerendák, a vályog- és a vastag tégla- vagy üvegfal is nagymértékben gyengíthetik a rádiójelek terjedését, ezért fordulhat elő, hogy ablak közelében erősebb a jelszint, mint az épület közepén.
Közbeszólhatnak a környezeti hatások is
A növényzet és az évszakok változása is befolyásolhatja a mobilozást: hiába szebb az idő nyáron, a dús lombkoronák befolyásolják a rádióhullámok terjedését, ezért lehet egy-egy helyen télen jobb a hívások minősége vagy gyorsabb a letöltési sebesség. Szélsőséges esetben az is előfordulhat, hogy az évek alatt dúsabbá vált növényzet, vagy nagyra nőtt fák miatt kell a szolgáltatónak új helyet találnia a hálózati berendezéseknek, hogy biztosítani tudja a megfelelő minőségű szolgáltatást.
Ugyanez igaz az időjárásra is: a rádiójelek terjedésének a nyugodt időjárás kedvez, míg a viharos időjárás vagy extrém sűrű havazás akadályt jelent a tökéletes terjedésnek. A környezetünkben tartózkodó felhasználók száma is meghatározó: ha több felhasználó csatlakozik egy adott bázisállomáshoz, az szétosztja az elérhető kapacitást közöttük, ami például tömegrendezvényeken már érzékelhető sebességlassulást jelenthet a mobilinternetben, vagy lassan felépülő telefonhívásokat okozhat.
Tippek és trükkök
Fontos, hogy a készülékre mindig a legfrissebb szoftver és operációs rendszer legyen telepítve, mert a gyártó ezzel garantálja a hibátlan működést. Ha problémát tapasztalunk, elsőként próbáljuk meg újraindítani a készülékünket – a gondmentes működés érdekében egyébként is célszerű hetente egyszer újraindítani azt. Ha egy-egy alkalmazás használatakor tapasztaltunk problémát, javasolt megnézni, hogy van-e belőle frissebb verzió, és azt letölteni, vagy más alkalmazásokat is kipróbálni. De egy sebességméréssel is megbizonyosodhatunk arról, hogy a hálózattal, vagy az applikációval lehet-e gond.
A SIM-kártya hibáját pedig kiszűrhető a készülékkártya „keresztcserével": a SIM-kártyánkat helyezzük át egy másik készülékbe, és azon keresztül teszteljük a szolgáltatást. Ha így is gond van, akkor a hiba nagy valószínűséggel a kártyával van. A hazai mobilszolgáltatók folyamatosan vezetik ki a 3G technológiát, amelyet a korszerűbb 4G, illetve 5G vált fel. Mindez azt is jelenti, hogy a mobiltelefont érdemes lecserélni legalább 4G-képes készülékre. Ugyancsak fontos, hogy az eszközön egyszerre tudjunk beszélni és internetezni, amit a (4G-n elérhető) VoLTE technológia tesz lehetővé. A VoLTE-képes mobilon a funkció bekapcsolásával megszűnik például az a probléma, hogy hívás közben nem töltődnek be a képek Messengeren vagy leáll a navigáció; és a hangminőség is jobb lesz a korábbinál.
Erre érdemes utazásnál figyelni
Külföldi utazáskor gyakori aggodalom, hogy hogyan fogunk tudni mobilozni, lesz-e térerő. Világviszonylatban a magyarországi hálózatok minősége és a lefedettség kiemelkedő. A határokon túl azonban a külföldi szolgáltatók hálózatát használjuk, így előfordulhat, hogy sok helyen nincs a Magyarországon megszokottnak megfelelő térerő. Utazás előtt érdemes ellenőrizni az adott országban elérhető szolgáltatók listáját. Lehet, hogy a telefon által automatikusan kiválasztott hálózat nem a hazai szolgáltató partnere, így csatlakozási hiba esetén érdemes beállítani a manuális hálózatválasztást.
A szolgáltató folyamatosan fejleszti hálózatát, jelenleg is zajlik egy több tízmilliárd forintos modernizációs program, amely az 5G technológia fokozatos elterjedése mellett a 4G-mobilhálózat kapacitását a korábbi 2-3-szorosára növeli.