Kétnapos programot szervezett a Millenárison a távközlési cég, amelynek keretében a „Hack it your way" fejlesztőverseny, valamint a vállalat éves üzleti partnertalálkozója, a Connect rendezvény zajlott. Utóbbi keretében első alkalommal mutatkoztak be egy-egy demó eszközzel a kiállítás részeként a győri Széchenyi István Egyetem és a mobilszolgáltató együttműködésében a járműipar és a mezőgazdaság területén fejlesztéseket végző, és azokhoz elengedhetetlen és megbízható mobilkapcsolatot és 5G-hálózatot használó projektek.
„Ma már nem kétségesek az 5G hálózat használatának előnyei: a mobilhálózatok adatforgalma megsokszorozódik, a hálózati késés szinte teljesen megszűnik általa. Az 5G nyilvánvaló módon a technológiai fejlődés zálogává vált. A magyar kormány számára kiemelt fontosságú, hogy a hazai fejlesztések valós piaci igényekre reagáljanak, ehhez elengedhetetlen a gazdasági szereplőkkel való folyamatos együttműködés. Ezért hívtuk életre széles körű szakmai platformként a 90 tagszervezetet tömörítő 5G Koalíciót, amelyben a Yettel és a győri Széchenyi István Egyetem is képviselteti magát" – foglalta össze Solymár Károly Balázs technológiáért felelős helyettes államtitkár.
Önvezetés és vadriasztás
A Széchenyi István Egyetem Gépészmérnöki, Informatikai és Villamosmérnöki Karán a hallgatókból és kutatókból álló csapat önvezető Nissan Leaf gépjárművet kapcsolt be a kommunikációs hálózatba, a Digitális Fejlesztési központ pedig okos közlekedési rendszert fejlesztett. A demójármű érzékeli a 2G, 4G és 5G hálózatok közti különbséget, illetve a csapat fejlesztésének köszönhetően észleli a mobilhálózaton kommunikáló okostáblát és okos útlezárást, valamint egy beláthatatlan gyalogátkelőt is hiba nélkül teljesít.
A tesztautó azonos útviszonyok mellett, azonos útszakaszon mérve a teljes fékutat tekintve 36%-kal gyorsabban fékez le 5G mobilhálózaton, és 27%-kal gyorsabban 4G hálózaton, mint teszi azt 2G-n, ezzel több mint 3 métert megspórolva, és demonstrálva, hogy növelheti a közlekedésbiztonságot egy gyors és megbízható hálózati kommunikációval megtámogatott önvezető megoldás.
Évente több milliárd forintnyi a mezőgazdasági vadkár
Szintén a Digitális Fejlesztési Központ ötlete nyomán készült el az 5G hálózaton működő vadriasztó drón koncepciója, amelynek lényege, hogy védett területen egy kamerarendszer érzékeli a termény biztonságát veszélyeztető vadak megjelenését.
A belépés érzékelését követően a rendszer aktiválja a közeli, zárt állomáson folyamatos készenlétben állomásozó drónt, ami GPS koordináták alapján az incidens helyszínére repülve a behatóló elriasztása céljából fény és hangjelzéseket ad ki mindaddig, míg a védett területről ki nem űzi a betolakodót. A drón beavatkozása a csatlakoztatott rendszereken akár mobiltelefonon is követhető, szükség esetén további intézkedés foganatosítható.
Energiahatékony autonóm jármű és IoT monitoring rendszer
2019-ben készült el a mobilhálózat segítségével önvezető képességekkel felruházott, energiahatékonyságra optimalizált jármű. Az egyetem többszörösen díjnyertes, hallgatókból álló SZEnergy csapata azóta folyamatosan fejleszti az autót a Shell Eco-marathon energiahatékonysági és autonóm futamaira: idén júniusban világcsúccsal, 284 km/kWh-ás energiamérleggel nyerte meg Hollandiában Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét, júliusban pedig második helyen végzett az önvezető autók franciaországi megmérettetésén. A precíziós önvezetéshez szükséges netkapcsolatot a mobilszolgáltató biztosítja a csapat számára.
Az elmúlt 30 évben csaknem 17%-kal nőtt a mezőgazdaságból és élelmiszertermelésből származó üvegházhatású gázok globális kibocsátása. Habár Magyarország sokat tett a környezeti szempontok mezőgazdasági termelésbe történő érvényesítéséhez, továbbra is egyre nagyobb kihívást jelent az intenzív állattenyésztési- és növénytermesztési rendszerek által kibocsájtott üvegházhatású gázok mennyiségének mérséklése, a csökkenés ütemének helyi, mikroszintű nyomon követése.
Erre nyújthat megoldást a Széchenyi István Egyetem Agrár és Élelmiszeripari Kutatóközpontjából induló, majd később, a fejlesztők által alapított ENVI-AGRO Consulting Kft. által megálmodott IoT monitoring rendszer, amely hozzájárul a szántóföldi CO2-kibocsátás valós idejű megfigyeléséhez. Az így kialakított szenzorrendszer képes a talaj szén-dioxid-kibocsátásának, nedvességtartalmának, a levegő- és a talaj hőmérsékletének, a légnyomásnak és a páratartalomnak valós idejű nyomon követésére, valamint a mért adatok automatikus továbbítására.
„A Széchenyi István Egyetemmel közösen 2019-ben indítottuk el az első hazai publikus, 5G alapú mobilhívást. Azóta nagy utat tett meg az akkor még úttörőnek számító technológia, és ma már országosan több mint 400 bázisállomáson érhető el az 5G-hálózatunk. Egy több tíz milliárd forintos hálózatfejlesztési projektben jelenleg is zajlik a hálózatunk teljes modernizációja, és ezek a fejlesztések nem csupán a kereskedelmi aktivitásainkban, hanem a hazai kutatás-fejlesztésben is fontos szerepet játszanak" – mondta el Dávid Zoltán, a Yettel stratégiai vezérigazgató-helyettese.
„Mindig fontos volt számunkra, hogy az iparágban tevékenykedő vállalati szférával is jó kapcsolatokat ápoljunk. Hallgatóink ezeken a projekteken keresztül is pontosabb képet kaphatnak arról, hogy a gyakorlati életben milyen valódi felhasználási területeken gyarapítható az egyetemi berkekben megszerzett tudásuk" – tette hozzá Drotár István, a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának vezetője, a Magyarországi Drón Koalíció szakmai vezetője.