„Már a számokban is erőteljesen megmutatkozik a költséghatékonysági intézkedések sora, amit az elmúlt időszakban végrehajtottunk" – mondta Lélfai Koppány, az Opus Global Nyrt. vezérigazgatója. „A vállalatcsoport megmutatta, hogy nehéz időszakokban is képes rendkívüli eredménynövekedésre. Ettől azonban még nem dőlhetünk hátra, tovább keressük a szinergia lehetőségeket" – emelte ki.
A társaság konszolidált, teljes működési bevétele rekordszintre, 510,72 milliárd forintra nőtt az év első kilenc hónapjában. Ez 45 százalékos emelkedést jelentett egy év alatt. A konszolidált, összes működési költség növekedése hasonló mértékű volt, a 478,9 milliárd forintos összeg 46 százalékkal lett magasabb a bázisidőszakhoz viszonyítva. Összességében a háború miatt kedvezőtlen külső körülmények ellenére a működési költségek növekedését sikerült összhangban tartani a bevétel emelkedésével. Így az üzemi eredmény (EBIT) is jelentősen, 33,1 százalékkal nőtt a tavalyi év hasonló időszakához képest. Ez 31,82 milliárd forint konszolidált eredményt jelentett.
Az EBIT növekedéséhez hasonlóan a konszolidált EBITDA-mutató is 26,2 százalékkal 65,65 milliárd forintra növekedett. A pénzügyi műveletekből 3,99 milliárd forint pluszt ért el a cégcsoport, így az üzleti eredményhez hasonlóan az adózás előtti eredmény is kimagasló mértékben növekedett.
Ez abszolút számokban azt jelentette, hogy a 2022-es 13,99 milliárd forintos adózott eredményéhez képest, 2023. első három negyedévében az adófizetési kötelezettségek teljesítését követően, kiemelkedő, 30,67 milliárd forint adózott eredményt könyvelhetett el a vállalat.
Az OPUS-csoport konszolidált szinten 1.066 milliárd forint mérlegfőösszeggel továbbra is stabilan 1000 milliárd forint felett zárt 2023 szeptember 30-án, ami 2,3 százalékos növekedést jelent a tavaly év végi bázishoz. A mérlegfőösszegen belül a legnagyobb súllyal az energetika szerepel 38 százalékkal, az ipari termelés pedig 27 százalékos súlyt képvisel. A mezőgazdaság 22 százalékot, a turizmus 11 százalékot tesz ki, míg a vagyonkezelésre 2 százalék jut.
Az egyes szegmenseket vizsgálva, az ipar kiugróan magas 209,69 milliárd forint működési bevételt ért el kilenc hónap alatt, ami 64 százalékkal magasabb a 2022. évi bázisadathoz képest. Az árbevétel 81,72 milliárd forintos növekedése mellett a költségek 78,12 milliárd forinttal nőttek, így a szegmens javította nyereségtermelő képességét. Ez különösen annak fényében jó teljesítmény, hogy a háború miatti alapanyagár növekedés ezt a területet érintette a legjobban. Az üzemi eredmény így 25 százalékkal 17,98 milliárd forintra emelkedett az iparban, az EBITDA értéke pedig 50,5 százalékkal 29,2 milliárd forintra nőtt január-szeptemberben.
Az energetikai cégek alaptevékenységéből származó bevételek is jelentősen, 67,3 százalékkal nőttek, így az idei első három negyedévben 171,54 milliárd forintot tettek ki. A kedvezőtlen külső körülmények ellenére a nettó nyereség is közel 52 százalékkal, 2,1 milliárd forintra emelkedett. A gázszolgáltatás esetében a költségek a tervezett szinten alakultak. A szigorú költséggazdálkodás eredményeképpen az EBITDA 6,65 milliárd forintról 11,33 milliárd forintra nőtt.
A mezőgazdaság és élelmiszeripar szegmens bevételei a bázisévhez hasonlóak voltak, ami összhangban van a 2023. évre kialakított stratégiával. Az árbevétel-stagnálás egyik oka a világpiacon tapasztalható árkonszolidáció, és a termelésoptimalizálás volt. A szegmens nyereségessége azonban jelentősen javult, a költségcsökkentésnek köszönhetően. Az EBIT 3,94 milliárd forinttal 8,46 milliárd forintra nőtt, míg az EBITDA mutató 13,13 milliárd forint volt szeptember végén, ami 4,51 milliárd forinttal magasabb a bázishoz képest.
A turizmus esetében is jobban nőtt az árbevétel a költségeknél, így 2022 első három negyedévi 4,08 milliárd forintja után 2023 első három negyedéve alatt 5,48 milliárd forint EBITDA-t ért el a szegmens. Talán még jobban mutatja a fordulatot, hogy a tavalyi, 1,7 milliárd forintos veszteséggel szemben idén, az első kilenc hónapban, 2,4 milliárd forint volt a nyereség. Ez különösen figyelemre méltó annak ismeretében, hogy a belföldi kereslet országosan csökkenő tendenciát mutatott 2023 első három negyedéve alatt, ami a cégcsoport hagyományosan belföldi vendégkörre építő szállodái esetében jelentős piaci kihívás volt.