„A fenntarthatóság a bankszektorban ma már alapvető elvárás. Az ügyfelek egyre inkább keresik a környezetileg tudatos pénzügyi megoldásokat, és a bankoknak egyre több eszközük és lehetőségük van kielégíteni ezt az igényt. A zöld átállás nemcsak a bizalmat építi, de hosszú távon is értéket teremt mind az ügyfeleknek, mind a pénzügyi intézményeknek. Egyre világosabb, hogy ez az elköteleződés a hosszú távú siker egyik kulcstényezője a pénzügyi szektorban is. A Mastercard célja az indexszel, hogy hozzájáruljunk a fenntarthatóság pozitív ciklusának előmozdításához tudatosabb fogyasztók által, akik több ökotudatos terméket és szolgáltatást igényelnek a vállalatoktól és a pénzügyi intézményektől is” – nyilatkozta Márkus Gergely, a Mastercard magyarországi és szlovéniai country managere.
Az FPI idei összpontszáma 0-100-ig terjedő skálán 62 pont, ami 5 ponttal több mint 2023-ban. Az index három fő területet vizsgál: a bankok felkészültségét, a fogyasztói percepciókat és az átláthatóságot.
Banki felkészültség: stabil növekedés a zöld átállásban
A banki felkészültségi percepció a Mastercard által a kiválasztott pénzintézetek együttműködésével végzett primer kutatáson alapul, és a szereplők környezeti fenntarthatósági teljesítményét értékeli saját bevalláson alapuló adatok alapján.
Az FPI banki felkészültségi alindexe 74 pontot ért el, 9 ponttal többet, mint az előző évben. Ez az ökotudatos pénzügyi megoldások – mint a zöld lakáshitelek és egyéb fenntartható lakossági és vállalati hiteltermékek, befektetési termékek, bankkártyák és virtuális kártyák – egyre bővülő kínálatának köszönhető. A legnagyobb magyar bankok mind kínálnak olyan termékeket, amelyek közvetlenül támogatják a környezeti fenntarthatóságot, ugyanakkor a válaszadók mindössze 27%-a ismeri ezeket a megoldásokat, ami jelzi, hogy az ezekről való kommunikáció még fejleszthető.
Az elmúlt évben a magyar bankok üzleti tevékenységeik fenntarthatóságát is továbbfejlesztették, ezen a téren 13 pontos növekedést (78 pontot) értek el.
A banki felkészültségi percepció leginkább a környezeti átállás, a fenntarthatósági jelentések és az üzleti stratégiák terén mutatott előrelépést. A jobb kommunikáció és innováció segíthet még jobban bevonni az ügyfeleket a zöld megoldások használatába.
Fogyasztói percepció: kevésbé ismerik a fenntartható pénzügyi termékeket
A fogyasztói percepció a bankszektor környezeti fenntarthatóságával kapcsolatos fogyasztói megítélését, valamint a magyar fogyasztók általános fenntarthatósági tudásszintjét méri. E pillér adatállományát az Impetus Research piackutató szervezet által folytatott primer kutatással gyűjtötték össze.
A fogyasztói percepciós alindex 1 ponttal nőtt, 41 pontra, ami azt mutatja, hogy még mindig jelentős az ismerethiány az ökotudatos pénzügyi termékekről és a bankok fenntarthatósági tevékenységeivel kapcsolatban. Bevallásuk szerint az ügyfelek 55%-a még soha nem kapott tájékoztatást bankja fenntarthatósági kezdeményezéseiről, pedig ez egyre nagyobb szerepet játszik pénzügyi döntéseikben. A megkérdezettek 76%-a faültetési lehetőséget vagy más környezettudatos ösztönzőket várna el a fenntartható vásárlások után, míg 79%-uk fontosnak tartja, hogy a bankkártyák újrahasznosított anyagokból készüljenek. Minden ötödik fogyasztó érdeklődik olyan zöld betéti- vagy hitelkártyák iránt, amelyek környezetbarát anyagból készültek, és jutalmazzák a fenntartható vásárlásokat.
A válaszadók egyötöde venne szívesen igénybe virtuális bankkártyát és zöld hitelkártyát, míg más fenntarthatósági megoldások is népszerűek, különösen a környezettudatos, fiatalabb generációk számára, akik nagyobb elvárásokat támasztanak a bankokkal szemben ezen a téren.
Látható, hogy az ügyfelek aktívan részt kívánnak venni a fenntartható jövő építésében, amihez elengedhetetlen a megfelelő tájékoztatás és az ökotudatos pénzügyi termékek elérhetővé tétele.
Átláthatóság: látható az előrelépés, de van tér a fejlődésre
Az átláthatósági pillér a kiválasztott bankokat fenntarthatósági jelentéseik eredményei alapján pontozza. A cél segíteni őket abban, hogy megbízható és informatív fenntarthatósági jelentéseket készítsenek, amelyek összhangban vannak a szabályozói iránymutatásokkal és a nemzetközi sztenderdekkel. Az index ezen pillére a Mastercard által létrehozott módszertan alapján készült.
Az átláthatósági alindex 5 ponttal 81 pontra emelkedett, ami azt jelzi, hogy a magyar bankszektor jelentéstételi gyakorlatában előrelépés történt, és a bankok fenntarthatósági erőfeszítései átláthatóbbak. A bankok egy újabb lépést tehetnének a maximális átláthatóság felé, ha leányvállalati szinten készítenének integrált jelentéseket, és javítanák az ESG-jelentéseik ellenőrizhetőségét.
Míg a szabályozói nyomás növekedése és az egyre több közzétett jelentés előrelépést hozott, továbbra is kihívást jelent a fenntarthatósági eredmények hiteles és ellenőrizhető bemutatása. A bankok számára kulcsfontosságú lesz a jövőben, hogy a jelentéseikben megjelenő adatok ellenőrizhetősége és átláthatósága tovább javuljon, ezáltal erősítve a fogyasztók bizalmát.
Az összesített jelentés közzététele mellett a Mastercard minden kutatásban résztvevő banknak megküldi egyéni eredményeit, hogy támogassa fenntarthatóbbá válásukat.