A cég értékesítési árbevétele 55 millió euró volt a harmadik negyedévben, ami 9 százalékkal magasabb a bázisidőszak értékénél. Az energiaválság, az infláció és a kamatkörnyezet romlása azonban érezteti hatását az építőiparban is. Az új építéshez kapcsolódó termékek iránti kereslet részben már emiatt, részben pedig a korábbi ellátási problémák okán felhalmozott magas piaci-kereskedelmi készletek miatt csökkent.
Mindemellett a felújítási szektor, főként az épületenergetikai korszerűsítéshez kapcsolódó hőszigetelő anyagok iránit kereslet bővülő pályán van. A harmadik negyedévben is jelentősen, mintegy 29 százalékkal nőtt a hőszigetelő termékek értékesítése, amiben meghatározó volt a magyar piac teljesítménye, ahol a megugró energiaárak és az év végéig igénybe vehető felújítási támogatás keresletélénkítő hatással bírt. A társaság árbevételének immár 61 százaléka származott a hőszigetelő anyagok értékesítéséből, amelyek túlnyomó részben saját gyártású termékek.
A növekvő energiaárak és működési költségek, valamint az ellátásbiztonság érdekében korábban felhalmozott magas alapanyagkészletek időszakosan visszafogták a cég üzemi eredményességét. A következő időszak működésében a hőszigetelő termékek gyártási hatékonyságának fokozása, a magasabb árszintű alapanyagkészletek kifuttatása és az energiagazdálkodásra irányított fókusz támogathatja az üzemi eredmény arányának javulását. Az energiaárak negatív hatásainak kiküszöbölése érdekében a vállalat 1,5 milliárd forint értékű energetikai beruházás megvalósítását célozza, amelyhez 675 millió forint támogatásra pályázik a Gyármentő Program keretein belül.
A makrogazdasági, iparági és működési folyamatok hatására az EBITDA 10,4 százalékos arány mellett 5,7 millió euró értéket ért el a harmadik negyedévben, ami 9 százalékkal elmarad a bázistól. Ugyanakkor összesítetten az EBITDA 19,4 millió eurós értéke, 11,8 százalékos arány mellett, 157 ezer euróval meghaladja a bázisidőszak 19,2 millió eurós értékét. A társaság számára kedvező árfolyammozgások ellentételezték a forint leértékelődésének eredményrontó hatását. Így a Masterplast adózott eredménye 5,55 millió eurót ért el, ami 10 százalékos növekedést jelent a bázisidőszak 5,03 millió euró nyereségéhez viszonyítva, és az eddigi legmagasabb harmadik negyedéves profiteredmény a vállalat történetében.
Összesítésben a cég fenntartja a szeptemberben közzétett, 18,1 millió euróra emelt adózott eredmény előrejelzését a 2022-es évre, ami az első kilenc hónapot követően 94 százalékban teljesült. Mindeközben a társaság a romló finanszírozási környezet ellenére is kedvező kamatfeltételekkel biztosította forrásait. A korábbi kötvénykibocsátások és alacsony kamatozású banki hitelek összességében 2 százalék körüli kamatköltség mellett fedezik a már zajló beruházások és a gyártás forgótőke igényét. A negyedévet követően 9,2 milliárd forint értékű piaci tőkebevonás valósult meg, amellyel biztosított a középtávú stratégiai gyártásfejlesztési beruházások finanszírozási igénye.
„Gyorsulhat és markánsabb lehet az építőiparban a makrogazdasági folyamatok és az energiaválság miatt bekövetkező változás. Az új építések indítása és a beruházási kedv nagyobb arányban csökkenhet, miközben a felújítási szektor és azon belül is főként az épületenergetikai korszerűsítési munkákhoz kapcsolódó hőszigetelőanyag piac pedig lendületesen bővülhet, amit a REPowerEU program keretein belül várhatóan megjelenő erőteljes épületenergetikai támogatási programok tovább gyorsíthatnak az európai piacokon. Továbbra is elsődleges prioritás a gyártásfejlesztési beruházásaink termőre fordítása, amellyel fenntarthatóan biztosítani tudjuk a növekedési terveink hátterét. Az anyagi forrásaink adottak, számunkra kedvező, stabil finanszírozást biztosítottunk a céljaink megvalósításához" – foglalta össze Tibor Dávid, a Masterplast elnöke.