A NÚSZ Zrt. adatai szerint összesen 273 milliárd forint folyt be az államkasszába a díjköteles utak használata után június 30-ig, ami éves szinten több mint 14,5 százalékos emelkedés. Az összes útdíjbevétel több mint 70 százalékát a 3,5 tonna feletti megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművek után befizetett útdíjból, a fennmaradó mintegy 30 százalékát pedig az autópályamatrica-vásárlásokból befolyt összeg teszi ki.
Egyre többen gondolkodnak hosszabb távra előre, és választják az éves érvényességű autópálya-matricákat a havi és a heti (10 napos) jogosultságok helyett – mondta dr. Bozóky Alex, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója. Kifejtette: „az éves országos matricából több mint 11 százalékkal, a vármegyeiből pedig csaknem 6 százalékkal több fogyott, mint 2022 azonos időszakában".
A személyautók (D1 díjkategória) esetében az éves jogosultságok száma több mint 19 százalékkal, a vármegyei matricáké pedig nagyjából 5 százalékkal növekedett. A kistehergépjárművek (D2 díjkategória) esetében a vármegyei matricáknál látszik több mint 18 százalékos, és a heti (10 napos) jogosultságnál több mint 5,5 százalékos növekedés.
A buszokra (B2 díjkategória) mindegyik típus esetében emelkedett a vásárlások száma: az éves országos 22,5 százalékkal, a vármegyei több mint 8 százalékkal, a heti (10 napos) mintegy 21,5 százalékkal, a havi pedig megközelítőleg 5,5 százalékkal.
A vármegyék szintjén a Pest és a Fejér megyére érvényes úthasználati jogosultság esetében a legnagyobb az emelkedés, a harmadik helyen a Győr-Moson-Sopron megye áll.
Egyre kapósabb az e-matrica
A vásárlások harmada (35%) történik ilyen módon, a többi (65%) pedig – továbbra is – a fizikai viszonteladó partnereknél, jellemzően benzinkutakon. Előbbi tavaly 31, 2021-ben pedig 29 százalék volt az adott évben június 30-ig. Az elektronikus vásárlások közül idén már nagyjából minden ötödik (18%) a NÚSZ saját online felületén, a nemzetiutdij.hu oldalon zajlott.