A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nél tavaly elvégzett 84 ezer ügyfélszolgálati szolgáltatásból a hazai közlekedők mintegy 20 ezer esetben intéztek az e-matrica-vásárláshoz kapcsolódó korrekciós ügyet. Legtöbben a rendszámot rögzítették rosszul az úthasználati jogosultság megvásárlásánál, de sokan tévesztették el a díjkategóriát és a felségjelzést is, pedig az adatok időben történő ellenőrzésével megelőzhető lenne a pótdíj és az ahhoz kapcsolódó ügyintézés, utánajárás.

A NÚSZ Zrt. adatai szerint 2022-ben csaknem 3,7 milliárd forint összegű pótdíjat fizettek be a belföldi honosságú járművel jogosulatlanul közlekedők.

Csaknem15 ezer esetben rendszámelírás történt, több mint 2,1 ezer esetben a díjkategóriát, mintegy 1,6 ezer alkalommal pedig a felségjelzést rögzítették rosszul, nagyjából ezer esetben pedig véletlenül többet vettek egy-egy e-matricából ugyanarra a járműre.

A tévesztéseket az esetek nagy részében utólag lehet javíttatni a jogszabály adta lehetőségek keretein belül, ilyenkor a kiszabott pótdíjat a társaság visszavonja. Tipikusan ilyen eset a rendszám és a felségjelzés elírása, amit utánajárással és az ügyintézési díj megfizetésével korrigálni lehet. A NÚSZ Zrt. csak 2022-ben több mint 270 millió forint összegű pótdíjat vont vissza a hazai felségjelzésű járművek esetében – a rendszám és a felségjelzés javítása után.

Eltér azonban az előbbiektől a díjkategória eltévesztése, amikor a vonatkozó jogszabály alapján ún. pótdíjkülönbözetet kell kifizetnie az érintett úthasználónak. Az ilyen esetekben ráadásul, ha az ügyfél módosíttatja a díjkategóriát, mert még szeretné használni az e-matricát, a megvásárolt és a jármű tényleges kategória közötti árkülönbözetet is rendeznie kell.

Érdemes tehát az e-matrica adatait még a vásárlás során, a fizetés előtt alaposan leellenőrizni, mert annak aláírásával vagy az elektronikus nyugtázó értesítés jóváhagyásával a vevő elfogadja a rögzített adatok helyességét.

A tapasztalatok szerint az elektronikus matricavásárlásakor a jármű díjkategóriájának megállapítása okozhatja a legtöbb nehézséget. Ez a kérdés elsősorban a D1 és D2 esetén merül fel. A megfelelő díjkategória kiválasztásában a forgalmi engedélyben szereplő mezőket kell figyelembe venni. D1 kategóriába a legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas 3,5 t alatti személygépkocsi és annak pótkocsija tartozik, ha a forgalmi engedélyben a „J" mezőben „M1" vagy „M1G" jelzés szerepel. Ha ezen feltételek bármelyike nem teljesül, a jármű nem a D1 kategóriába tartozik.

A NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálatain a leggyakrabban a Mercedes-Benz Vito, a Renault Trafic és Citroën Xsara Picasso márkájú autókkal kapcsolatosan kérnek tanácsot az ügyfelek. Az e-matricához rögzített adatok javításáról itt olvasható részletes tájékoztatás.