A kisebb irodatérrel és kevesebb energiafogyasztással járó spórolási lehetőségek mellett az otthoni munkavégzés lehetőségére pluszjuttatásként tekintenek a dolgozók – ez különösen igaz az X és Y generáció tagjaira. A 2. Távmunka Meetupon technológiai cégek képviselői számoltak be az ezzel kapcsolatos tapasztalataikról.
Egy friss kutatás szerint az Egyesült Királyságban jelenlévő cégek 34 százaléka szerint a dolgozóik több mint fele már otthonról végezheti el a feladatait 2020-ban. Ez nemcsak az alkalmazott és a munkáltató számára jelent előnyt, de a többi között csökkenti a városok közlekedési hálózatának terhelését is. A nemzetközi példákhoz hasonlóan Magyarországon is egyértelműen pozitív tapasztalatok fűződnek a távmunkához, a cégvezetők között viszont sokan még tartanak annak bevezetésétől.
A pozíciók több mint fele alkalmas az otthoni munkavégzésre
Az Invitel-csoportnál 2016 áprilisában vezették be a távmunka lehetőségét. Egy külső tanácsadók bevonásával készült hatástanulmány alapján 1200 munkavállalóból több mint 600 esetében találták úgy, hogy alkalmas a pozíciója otthoni munkavégzésre.
Dr. Budai J. Gergő vezérigazgató-helyettes szerint a kollégákba vetett bizalom kifizetődött: átlagban nőtt a hatékonyság és pluszjuttatásként tekintenek a lehetőségre, így elhivatottabbak is lettek a céggel kapcsolatban. A féléves próbaidőszakot követően a távmunkát fókuszcsoportos felmérésekkel, valamint online kitölthető kérdőívvel értékelték.
A vezetőktől és a munkavállalóktól beérkezett pozitív visszacsatolások alapján úgy döntöttek, megemelik a távmunkával tölthető napok számát, és további 30 százalékkal bővítik azon beosztások körét, amelyek otthonról is elvégezhetőek. Érdekesség, hogy az ügyfélszolgálati munkánál mindezt a zavaró háttérzajok kiszűrését elősegítő program bevezetésével tervezik megoldani.
A technológiai megoldások támogatják a bizalmat
Major Sándor, a LogMeIn mérnöke öt pontban határozta meg az eredményes távmunkához szükséges feltételeket: legfontosabbnak a kölcsönös bizalom meglétét tartja, de szintén lényeges személyes találkozások biztosítása az akár eltérő kontinenseken dolgozó munkatársak számára is.
A jelenleg rendelkezésre álló alkalmazásoknak köszönhetően pedig a vizibilitás, a távolról dolgozók munkájának elismerése és a közös vízió megteremtése, fenntartása elé sem gördül akadály. A távmunka gördülékenységét negyedéves, 360 fokos vizsgálatok is biztosítják. A LogMeIn fő tevékenysége éppen arra fókuszál, hogy böngészőnkből akár távoli számítógépekbe is beléphessünk, de a cég alkalmazottai rendszeresen használják a Slack, Jira, Trello alkalmazásokat is.
A távmunka társadalmi elvárássá válik
„Az IBM minden dolgozója számára természetes a távoli munkavégzés, és a cég olyan eszközöket bocsát rendelkezésükre, amelyek bárhol használhatóak" – mondta Mészáros Tamás, a vállalat együttműködési megoldásokért felelős szakértője.
Technológiai értelemben a munkavégzésre közösségi tevékenységként tekintenek és ezért egy, a közösségre épülő multifunkcionális rendszerben is dolgoznak. A munkavállalók az összes fontos dokumentumot és programot visszakereshetően egy felületen belül találják meg, ez az IBM Connections. Ezzel a módszerrel a több százezer dolgozó nemcsak cégen belül, de partnereivel is sokkal hatékonyabban működhet együtt, mint bárhol máshol.
Mindenkinek előnyös
Számos munkaerő-piaci probléma megoldását jelenthetné a távoli munkavégzés, hiszen a kereslet és kínálat közötti strukturális különbségekre és a nők a férfiakéhoz képest alacsonyabb foglalkoztatási rátájára, valamint a megváltozott munkaképességűek munkaerő-piaci integrációjára is megoldást kínál. Ráadásul hosszú távon a munkaadók számára is jól mérhető előnyökkel járna.