Hozzátette: „nagyon fontos egy ütőképes csapat létrehozása, amivel versenyzőink meg tudják valósítani a műsorfolyam elején felvázolt távlati, stratégiai céljaikat. Jól tudjuk régóta, hogy kell egy csapat, hiszen a kkv-vezetők nem egyszemélyes vállalkozások, és önállóan, egyénileg nem tudnak érvényesülni. Szükségük van tehát egy szervezetre, és azon belül pedig egy olyan vezetői csoportra, akik segítik őket, és ugyanabba az irányba néznek, mint ők".

A Mentor 10. adásának csapata: dr. Molnár Imre, Gazsi Zoltán, Gödri Emese, Nagy Antal, Madari Szilvia és Nagy Károly

Ebben a fordulóban az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója is támogatta mentorként a vállalkozások munkáját. Gazsi Zoltán kiemelte, hogy nagyon sokat foglalkozik szervezetfejlesztéssel, nagyon hisz ebben, és jó volt látni mindhárom versenyző teljesítményét. „Azt gondolom, hogy ők már abszolút nyertek, és nagyon jó példát mutatnak másoknak. Ha az összes magyar kkv eljutna erre a szintre, és foglalkozna például olyan tesztek kitöltésével, kiértékelésével, hogy milyen szerepek vannak egy szervezetben, akkor szerintem már nem itt tartana a magyar gazdaság" – tette hozzá.

Az ügyvezető arra is kitért, hogy vállalatuknál is vannak a többi között coaching szemléletű vezetési tréningek. „A mi szervezetünkben 200 fizikai munkavállaló dolgozik, így az ő képzésük és csoportvezetőik képzése is fontos. Véleményem szerint nem a menedzsmentnek kell egyfolytában 'a hegyre felmenni csapatépíteni', hanem a szervezet alsóbb szintjein lévő csoportvezetőket kell megerősíteni, aminek eredményeként egészen más szervezet alakulhat ki."

Gazsi Zoltán hozzátette: „nyilván kell egy vízió, hogy merre akarunk haladni, de hogyha ez csak egy falra kirakott poszter marad a cég 'mission és vision statement'-jéről, akkor azzal nem vagyunk előrébb. A kulcs, hogy mindezek belső motivációvá tudjanak alakulni a dolgozókban, hogy tényleg elhiggyék, egy hajóban evezünk. Ez természetesen jól hangzik, de azért bonyolultabb megvalósítani, hiszen mindenkinek – például a részlegeknek is – kicsit eltérő céljai vannak. A nagy kérdés, hogy miként lehet a vegyes csapatokat jól összetartani" – részletezte az ügyvezető.

Dr. Molnár Imre az általa javasolt tesztekről is beszélt. Természetesen nagyon sokféle személyiségtipológiai tesztleírás található a piacon. Szerinte óvatosan kell kezelni ezeket az eredményeket, mert csupán egy apró szeletét mérik a személyiségnek. Mindenki sokkal összetettebb annál, mint ami egy ilyen felmérés alapján kirajzolódik. Vannak ugyanakkor olyan tesztek is, amelyek sokkal inkább az erősségek feltérképezéséről szólnak, ilyen a Belbin-teszt is. Ez azt vizsgálja, hogy a válaszadó milyen feladatkörben tud a leginkább hozzájárulni a csapat munkájához a 6-7 különböző csoportszerep közül.

A komfortzóna elhagyását is túl lehet tolni

„Nem lehet valaki egy időben serkentő típus, szuper csapatjátékos, és nagyon jó palánta, aki jobbnál jobb ötletekkel rukkol elő, és az sem lehetséges, hogy eközben egyszerre legyen kőkemény teherbírású, vállalatépítő típus és még jó helyzetértékelő is. Tehát nagyon kicsi az esély, hogy valaki mindenben ász legyen, általában két-három szerepre vagyunk alkalmasak. Abban sem hiszek, hogy valakit erővel ki kell mozdítani a komfortzónájából, hogy olyan szerepet erőltessenek rá, ami nem testhezálló számára. Ha viszont mindenki megtalálja azt a tevékenységet, amiben érzi, hogy ő jobb, mint mások, akkor sokkal könnyebben tudja flow jelleggel végezni a munkát, és nem utolsó sorban pedig a cég számára is hasznosabb szerepet tud betölteni" – fejtette ki a szakember.

Gazsi Zoltán ennek kapcsán megjegyezte, hogy vannak pszichológusok, akik úgymond azokból a páciensekből élnek, akiket a munkahelyük erővel akart kimozdítani a komfortzónájukból. Szerinte ezt túltolják a cégek, és nem veszik észre, hogy mit bír el az illető belső harmóniája. Érdemes például megnézni azt is, hogy ki az, akit jobban körbe kell bástyázni egy-egy döntésnél, amikor új pozíciókat adnak számára. A vállalatuknál a hasonló tesztek eredményeit utólag akár egy elvonulás keretében kötetlenül megbeszélik.

„Szerintem az a lényeg, hogy a vezető tud-e olyan cégkultúrát építeni, ahol nem kell maszkban bólogatni egymásnak, hanem egyenesen visszajelezhetünk a másiknak, hogy mi volt oké, és mi nem. Egy ilyen kultúra kialakítása segít abban is, hogy a tényleges problémákról tudjunk beszélni, és ne árnyékokra ugorjunk rá folyamatosan. Úgy gondolom, hogy brandet kell mindenkinek építeni. Mert, ha egy jó közösségben dolgozunk, és megmutatjuk ezt a közösséget, hogy miként dolgozik és él együtt, akkor az vonzó lehet mások számára is. Sőt, ennek köszönhetően a munkaerőhiányos időszakban is lehet találni embert, mert oda szívesen mennek az álláskeresők, ahol látják, hogy élhető munkahelyről van szó" – emelte ki az Eisberg ügyvezetője.

A 2022-es évad versenyzői: Madari Szilvia – ÖkoABC / Flyfit International Kft., Nagy Antal – Tisztítószer.hu / Brilliance Kft., Gödri Emese – LSM / Zebrapack Hungary Kft.

Hallgassa meg a Mentor 10. adását, amelyből kiderül az is, hogy miként teljesítettek a versenyzők, milyen felismeréseik voltak, milyen szerepeket kellene erősíteniük a céges csapatukban. Szó lesz arról is, hogy korábban hogyan segíthetett volna egy-egy ilyen teszt számukra, vagy hogyan lehet egy Mentor-feladatot élesben már most is bevetni egy állásinterjún, de arról is mesélnek a kkv-vezetők, hogy a gazdasági realitynek köszönhetően milyen új erősségeit ismerték fel a kollégáknak. A műsorvezető Nagy Károly.