A Covid-dal kapcsolatos ügyekben már több átfésülést (sweep) hajtott végre a versenyhivatal, hogy kiszűrje a jogszerűtlenül hirdetőket. "A tavaszi átfogó, európai szintű vizsgálat során több tízmillió oldalt szűrtek ki a hatóságok, például a Google-nak 80 millió, az Ebay-nek 17 millió rossz hirdetést kellett eltávolítania a felületeiről" – mondta a Gazdasági Versenyhivatal elnöke a Trend FM, A Nap vendége című műsorában.
"Ezek az oldalak nem pusztán fake newst terjesztettek, hanem kifejezetten megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytattak, vagy engedély nélkül árultak különböző csodaszernek beállított védőfelszereléseket" – tette hozzá Rigó Csaba Balázs.
Manapság a hamis vakcinákat árusító oldalak száma szaporodott meg, ugyanakkor már az első pillanatban kilóg a lóláb ezeknél az online hirdetéseknél. Egyfelől vagy csak egy adott ország, vagy pedig az Európai Bizottság rendelhet oltóanyagot, amely engedély nélkül nem is kerülhet forgalomba. Másfelől pedig az oltások minden országban előre meghatározott menetrend szerint zajlanak. Az ilyen hirdetéseknek tehát semmiképp se dőljünk be.
|
||
"Visszatérve még a tavaszi ellenőrzési hullámokhoz: a hatvannégy országot tömörítő ICPEN (International Consumer Protection and Enforcement Network) a magyar versenyhatóságot kérte fel, hogy számoljon be kanadai konferenciáján az Európai Unió területén tapasztalt folyamatokról" – mesélte a GVH elnöke.
Jóvátételi program a bírság helyett
"A fogyasztó érdeke, hogy a hosszas jogviták helyett gyorsan kompenzálják őket" – tette hozzá Rigó Csaba Balázs. Márpedig egy bírósági szakaszba jutott ügy nagyon sokáig el tud húzódni a törvényszéken és a Kúrián. Volt olyan eset, amely öt-hat évnyi tárgyalás után jutott csak nyugvópontra. Az ilyen hosszas jogviták kivédésére is létezik a jóvátételi program intézménye, amely gyakorlatilag egy közös megegyezésnek felel meg a cég és a hivatal között.
Ilyenkor a felügyeleti eljárás alá vont vállalat nem akar rossz esetben akár évekig pereskedni, hanem vállalja, hogy valamilyen jóvátételi programot indít el, amelyből a fogyasztóknak is hasznuk származik. Tavaly 2,1 milliárd forintnyi jóvátételi program indult el, vagyis három és félszeresére ugrott egyetlen év alatt a volumenük. „Ha elfogadja a versenytanács, akkor ezek a vállalások auditált formában, az utolsó fillérig számon kérhető módon zajlanak egy bizonyos időtávon belül” – magyarázza a GVH elnöke. Az eredményeket pedig utóellenőrzésben vissza tudja nézni a versenyhivatal.
Fókuszban az e-commerce
Az idei évben folytatódnak a korábban említett átfésülések a koronavírus-járvánnyal összefüggésben. "Ezen a területen bőven lesz még tennivaló, a beteg emberek ugyanis jóval kitettebbek jogsértő kereskedelmi gyakorlatoknak, az egészségükkel kapcsolatos csalási kísérleteknek. De emellett a gyerekekre is külön oda kell figyelni, hiszen ők is a sérülékeny fogyasztói rétegbe tartoznak" – elemezte a rájuk váró feladatokat Rigó Csaba Balázs.
2021 a digitális kereskedelmi gyakorlatokról fog szólni. Emellett számos olyan kartell ügy fog lezárulni az év első felében, amelyek már korábban indultak, sok céget érintenek, és a sikeres eljárással mindenképp tisztul majd az adott ágazat.
A teljes műsort itt hallgathatják vissza. Rigó Csaba Balázzsal Érczfalvi András beszélgetett.
A Coviddal kapcsolatos ügyekben már több átfésülést (sweep) hajtott végre a versenyhivatal, hogy kiszűrje a jogszerűtlenül hirdetőket. "A tavaszi átfogó, európai szintű vizsgálat során több tízmillió oldalt szűrtek ki a hatóságok, például az Amazonnaka Google-nak 80 millió, a Googleaz Ebay-nek 1817 millió rossz hirdetést kellett eltávolítania a felületeiről" – mondta a Gazdasági Versenyhivatal elnöke a Trend FM Nap vendége című műsorában.
"Ezek az oldalak nem pusztán fake newst terjesztettek, hanem kifejezetten agresszívmegtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytattak, piramisjátékhoz hasonlóan működtek, vagy engedély nélkül árultak különböző csodaszernek beállított védőfelszereléseket" – tette hozzá Rigó Csaba Balázs.
Manapság a hamis vakcinákat árusító oldalak száma szaporodott meg, ugyanakkor már az első pillanatban kilóg a lóláb ezeknél az online hirdetéseknél. Egyfelől csak vagy egy adott ország, vagy az Európai Bizottság rendelhet oltóanyagot, amely engedély nélkül nem is kerülhet forgalomba. Másfelől pedig az oltások minden országban előre meghatározott menetrend szerint zajlanak. Az ilyen hirdetéseknek tehát semmiképp se dőljünk be.
"Visszatérve még a tavaszi ellenőrzési hullámokhoz: a hatvannégy országot tömörítő ICPEN (International Consumer Protection and Enforcement Network) a magyar versenyhatóságot kérte fel, hogy számoljon be kanadai konferenciáján az Európai Unió területén tapasztalt folyamatokról" – mesélte a GVH elnöke.
Jóvátételi program a bírság helyett
"A fogyasztó érdeke, hogy a hosszas jogviták helyett gyorsan kompenzálják őket" – tette hozzá Rigó Csaba Balázs. Márpedig egy bírósági szakaszba jutott ügy nagyon sokáig el tud húzódni a törvényszéken és a Kúrián. Volt olyan eset, amely öt-hat évnyi tárgyalás után jutott csak nyugvópontra. Az ilyen hosszas jogviták kivédésére is létezik a jóvátételi program intézménye, amely gyakorlatilag egy közös megegyezésnek felel meg a cég és a hivatal között.
Ilyenkor a felügyeleti eljárás alá vont vállalat nem akar rossz esetben akár évekig is pereskedni, hanem vállalja, hogy valamilyen jóvátételi programot indít el, amelyből a fogyasztóknak is haszna származik. Tavaly 2,1 milliárd forintnyi jóvátételi program indult el, vagyis három és félszeresére ugrott egyetlen év alatt a volumenük. „Ha elfogadja a versenytanács, akkor ezek a vállalások auditált formában, az utolsó fillérig számon kérhető módon zajlanak egy bizonyos időtávon belül” – magyarázza a GVH elnöke. Az eredményeket pedig utóellenőrzésben vissza tudja nézni a versenyhivatal.
Fókuszban az e-commerce
Az idei évben folytatódnak a korábban említett átfésülések a koronavírus-járvánnyal összefüggésben. "Ezen a területen bőven lesz még tennivaló, a beteg emberek ugyanis jóval kitettebbek az agresszíva jogsértő kereskedelmi gyakorlatoknak, az egészségükkel kapcsolatos csalási kísérleteknek. De emellett a gyerekekre is külön oda kell figyelni, hiszen ők is a sérülékeny fogyasztói rétegbe tartoznak" – elemezte a rájuk váró feladatokat Rigó Csaba Balázs.
2021 a digitális kereskedelmi gyakorlatokról fog szólni. Emellett számos olyan kartell ügy fog lezárulni az év első felében, amelyek már korábban indultak, sok céget érintenek, és a sikeres eljárással mindenképp tisztul majd az adott ágazat.
A teljes műsort itt hallgathatják vissza. Rigó Csaba Balázzsal Érczfalvi András beszélgetett.