Az emberiség világszerte úgy érzi, hogy kezdi elveszíteni a kapcsolatát a valósággal, miközben szeretne mindent radikálisan másként csinálni, mint ahogy korábban tette – írja legfrissebb előrejelzésében Marian Salzman. Az emberek főként szeretnének a korábbiaknál jóval fenntarthatóbb módon élni, mert az elmúlt évek szélsőséges időjárási jelenségei meggyőzték őket arról, hogy a klímaváltozást nagyon komolyan kell venni.

Az elemzésben a GlobeScan 17 országban elvégzett felmérését idézi, amely szerint soha ennyien nem aggódtak még a klímaváltozás miatt, mint napjainkban. A válaszadók 65 százaléka értékelte úgy, hogy a helyzet „rendkívül súlyos". Egy másik felmérésben 10 válaszadóból 4 nevezte meg az éghajlatváltozást olyan okként, amely miatt inkább nem vállal gyermeket. A szélsőséges időjárási események világszerte megrendítették az emberek biztonságérzetét, és arról, amiről korábban még úgy nyilatkoztak, hogy „elvben igaz lehet", vagy hogy „bizonyos vélemények szerint", ma már azt tartják, hogy tudományosan alátámasztott tény. Ez nagyban kihat a fogyasztók vásárlási döntéseire is, legyen szó nagyobb beruházásokról – például otthon- vagy járművásárlás – vagy kisebb beszerzésekről.

Fenntarthatóbb ötletek a szomjas aszfalttól az ultrafehér festékig

Salzman szerint 2023-ban még több olyan innovációval fogunk találkozni, amelyek a fenntarthatóságot segítik elő. A már most elérhetőek közül példaként új kiszállítási módokat, a karbonlábnyomról élelmiszerekre kerülő tájékoztató címkéket, az árvízveszélyes helyeken alkalmazott „szomjas” aszfaltot, a légkondicionálás iránti igényt mérséklő ultrafehér festéket és városi erdőségeket említ, amelyek mind hozzájárulnak a biodiverzitás megőrzéséhez, mérséklik a hőmérsékletet és csökkentik a légszennyezést.

A szakember arra is rámutat, hogy miközben a világ globális energiaválsággal és emelkedő inflációval küzd, egyre több ember mond le a repülőutakról, és választja ehelyett az egészéjszakás busz- vagy vonatközlekedést. A Pinterest kimutatása szerint az ilyen vonatutakra vonatkozó keresések 205 százalékkal(!) emelkedtek csak az elmúlt egy évben.

Az ingatlanpiacon is jobban szem előtt vannak a klímakockázatok

Láthatóan az emberek alkalmazkodnak az általuk veszélyekkel telinek érzékelt világhoz. Az olyan ingatlanportálok, mint a Redfin és a Realtor.com például már klímakockázatokra vonatkozó adatokkal is kiegészíti az ajánlatait. Ez érthető is, ha meggondoljuk, hogy manapság 5 emberből 3 állítja azt, hogy ezek a rizikók szerepet játszanak a lakóhelyválasztásában.

A trendkutató a japán kormány egy bizonyos kezdeményezését is idézi annak alátámasztására, hogy a klímaváltozás milyen radikálisan változtatja meg az életformánkat. A kormány kiskereskedőkkel együttműködésben állított fel egy pontrendszert, amely segít a vásárlóknak eldönteni, melyik áru tekinthető környezetbarátnak, valamint hűségpontokkal is jutalmazza a fenntarthatóságot erősítő fogyasztói döntéseiket.

Környezetbarát termékek és szolgáltatások évtizedek óta elérhetők

A változás a szakember szerint az, hogy ma már sokkal szélesebb körben állnak rendelkezésre, és a fogyasztók részéről is nagyobb a fogadókészség az irányukba.

Jó hír, hogy – bár talán nem is gondolnánk, de – az ártalomcsökkentés, a károsanyag-kibocsátás redukálásának lehetősége ma már például egy olyan káros szokás, mint a dohányzás esetében is elérhető, hiszen a füstmentes technológiák lényegesen kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint az égéssel és füsttel járó hagyományos dohánytermékek. A leszokásnál persze soha nincs jobb megoldás, de a le nem szokó felnőtt dohányzók számára kulcsfontosságú lehet a hiteles forrásból történő tájékozódás, hiszen minden apró lépés számít az ártalomcsökkentés felé vezető úton!

Salzman határozott elmozdulást tapasztal a „kortalan” öltözködés irányába is. Egy svéd startup, az Asket például elutasítja a szezonális kollekciókat, és inkább az olyan „állandó” ruhadarabokat ajánlja vásárlóinak, amelyeket sok éven át hordhatnak. Más kereskedők olyan programokat indítanak – például a Cuyana Lean Closet vagy a Patagonia Worn Wear –, amelyek arra ösztönzik az embereket, hogy vigyék vissza használt ruháikat a boltjaikba, hogy azokat más is viselhesse.

Az elismert trendkutató közelmúltban kiadott elemzésében összesen 5 meghatározó trendet azonosított, amelyek hatással lesznek a 2023. év mindennapjaira: a növekvő klímaszorongás által táplált környezettudatosságon túl az otthon kényelmébe és biztonságába való bezárkózás, a talajvesztés (elveszítjük a kapcsolatunkat a valósággal), a dolgok radikális átalakítására vonatkozó erős késztetés és – talán meglepő módon – a zenehallgatás iránti fokozott igény, ami alkalmasnak látszik a nyüzsgő mindennapok utáni kikapcsolódás elősegítésére.