Már a '80-as években is hajlamosak voltunk egy kis kényelmes fészekként tekinteni az otthonunkra, ám Maria Salzman szerint mostanra az otthon egy biztonságos, jól megerődített, kényelmes kis szigetté vált sok ember számára. Legfrissebb elemzésében a szakértő ezt tartja az előttünk álló év egyik legfontosabb trendjének.
Ezen kívül még 4 meghatározó trendet azonosított, amelyek hatással lesznek a 2023-as év mindennapjaira: az otthon kényelmébe és biztonságába való bezárkózáson túl a növekvő klímaszorongás által táplált környezettudatosság, a talajvesztés (elveszítjük a kapcsolatunkat a valósággal), a dolgok radikális átalakítására vonatkozó erős késztetés, és – talán meglepő módon – a zenehallgatás iránti fokozott igény, ami alkalmas lehet a nyüzsgő mindennapok utáni kikapcsolódásra, megnyugvásra.
Hobbivá vált a lakberendezés
A skandináv stílusra jellemző „hygge" és „lagom" (otthonosság, melegség) hódít manapság a lakberendezésben is, ami kiegészül a biztonság, az önállóság és az önellátás iránti vággyal. A trendkutató szerint az emberek úgy érzik, meg kell védeniük magukat a külső környezettől – a gyorsan mutálódó vírusoktól, a szélsőséges időjárási jelenségektől, sőt a munkaerőpiac és az ellátási láncok bizonytalanságaitól is. Ezért kell az otthonaikat modern technológiai eszközökkel, jó előre felhalmozott árukészletekkel, a szórakozást és kényelmet szolgáló eszközökkel gondosan körbebástyázni, amelyek segíthetnek majd átvészelni az előttük álló, feltételezett válságokat.
Az emberek emellett egyre többet foglalkoznak a mentális és fizikai egészségük megőrzésével is. Éppen ezért az, hogy az otthonuk milyen hatással van a kedélyállapotukra, legalább annyira fontos lett számukra, mint az, hogy mennyire felel meg az adott ingatlan a funkcióit tekintve az igényeiknek. Az elmúlt néhány évben a lakberendezés egyfajta hobbivá vált, emiatt mobil és online játékok egész garmadája vált elérhetővé. A lakberendezési dekorációk piaca az előrejelzések szerint a 2022. évi 662 milliárd dollárról 2026-ra csaknem 806 milliárd dollárra bővül majd. Ehhez a trendhez tartozik a csúcsminőséget képviselő társasjátékok terjedése is, amelyek luxus lakberendezési tárgyként is funkcionálnak.
Ellentétes folyamatok az elbarikádozástól a közösségi programokig
2023-ban azt fogjuk tapasztalni – állítja Salzman –, hogy egyre több ember alakítja át az otthonát „egészség- és wellnessközponttá". A szobanövények forgalma 2029-re meghaladhatja a 26 milliárd dollárt, pedig 2021-ben még alig érte el a 18 milliárdot. Egyre több cég árul kerti házacskákat is, amelyek félrevonulásra, meditációra használhatók. Vagy akár speciális zuhanykabinok és esőztetők is népszerűvé válnak.
Az otthonon belüli „elbarikádozást" ellen pontozza egy másik jelenség: az elmagányosodott, nagyrészt digitalizált kommunikációra épülő világunkban az emberek egyre inkább szeretnének visszatérni a másokkal való együttlét hagyományosabb formáihoz, tartozni valahova, ahol biztonságban érezhetik magukat. Az Egyesült Államokban például a lakosság körülbelül 28 százaléka tagja valamilyen egyesületnek. Ezek lehetnek a lakástulajdonosok egyesületei, társasházközösségek vagy lakásszövetkezetek is.
Ezek a közösségek praktikus dolgokban is támogatják a tagjaikat – például a közösen használt területek karbantartásában –, ám lényeges szempont az is, hogy az emberek általuk úgy érezhetik, bármi történjék, a bajban a szomszédjuk mögöttük áll majd. Marian Salzman szerint ugyanis sokan úgy érzik, a káosz az otthonon kívüli világukban könnyen és bármikor eluralkodhat, ám az ajtóküszöbük képes megálljt parancsolni a kintről érkező bajoknak.