A CCC, az Answear és az About You időnként több különböző eredeti árat jelenítenek meg egyszerre, a gyanú szerint gátolva a kedvezmény valós mértékének meghatározását és a fogyasztók tudatos döntéshozatalát – nyilatkozta a GVH kommunikációs vezetője. Az About You emellett valószínűleg a teljes vásárlási folyamat alatt sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé a termékek elérhetőségéről, amely szintén jogsértőnek minősülhet.

Horváth Bálint kiemelte, az eljárások megindítása nem jelenti azt, hogy a vállalkozások valóban elkövették a jogsértéseket. Az eljárások a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértések bizonyítására irányulnak. Az erre biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

A közleményben kiemelik: az akciók és kedvezmények mértékének (illetve kiindulási alapjának) valós és világos ismertetése lényeges elvárás a fogyasztók szempontjából, hiszen ez teszi lehetővé számukra a termékárak megfelelő összevetését. Egy uniós szintű fogyasztóvédelmi jogalkotási csomag keretében tavaly május óta a hazai kereskedőnek is egyértelműbb szabályok szerint kell feltüntetniük az árakat annak érdekében, hogy a fogyasztók tájékozottan mérlegelhessék az akciós ajánlatokat. A GVH a szabálymódosulások előtt számos módon, a többi között részletes tájékoztató videóval segítette a vállalkozásokat, gyakorlati példákon keresztül bemutatva a jogszerű és a kerülendő akciótartási gyakorlatokat.

Miért fontos az egyértelmű árfeltüntetés?

A versenyhatóság álláspontja szerint azért, mert a fogyasztók és a GVH tapasztalatai szerint egyes kereskedők számos ravasz trükköt alkalmaznak az árkedvezmény benyomásának keltésére. Ez olyan könnyű haszonhoz vezet, amelyért valójában nem dolgoztak meg igazi versenykörülmények között. Az árakba beépített, és így megszerzett többlet profit is hajtja az inflációt.

2022. május 28-tól hazánkban is szigorúbb rendelkezések léptek életbe a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok törvényi szabályozásában. Az árfeltüntetés tekintetében a kereskedőknek egyértelműen világossá kell tenni a fogyasztó számára, hogy mi volt az akciót megelőző legalább 30 napban alkalmazott legalacsonyabb ár és ehhez képest mekkora a kedvezményes ár.

A szándékosan, vagy tudatlanságból tisztességtelen gyakorlatot folytató kereskedők számos trükköt alkalmazhatnak. Ilyenek a felárazás, a gyártó által ajánlott magasabb ár feltüntetése, vagy az akciós árhoz képest magasabb, de soha nem alkalmazott fiktív „eredeti" ár közlése. Gyakori az a manipuláció is, amikor árak tömkelegével vonják el a fogyasztó figyelmét és zavarják meg az ügyleti döntését. Például egyszerre tüntetnek fel egy eredeti árat, kedvezményes árat, akciós árat, árkedvezményes kuponárat, de valójában elhallgatják az akciót megelőző legalább 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árat.

Az ügyek hivatali nyilvántartási számai: VJ/15/2023., VJ/17/2023., VJ/18/2023.