2022. május 28. óta minden hazai kereskedőnek egyértelműbb szabályok szerint kell feltüntetniük az árakat annak érdekében, hogy a fogyasztók tájékozottan tudjanak dönteni az akciós ajánlatokról. A nemzeti versenyhatóság a jogszabályváltozásokat követően átfogó gyorselemzés (ún. sweep) keretében vizsgálta át, hogy egy mintaként kiválasztott, gyakori árleszállításokat és kuponakciókat tartó szektor szereplői – a ruházati termékeket forgalmazó hazai webshopok – milyen lépéseket tettek a fogyasztók megfelelő tájékoztatásáért.

A Gazdasági Versenyhivatal sajtószóvivője kiemelte: az eredmények alapján több javaslatot is megfogalmaztak, és ezeket gyűjtötték össze a videóban. A cél, hogy a vásárlók a valódi akciókat mérlegelhessék – főképp a Black Friday és az év végi leárazások ideje alatt. Gondolovics Katalinnal Némedi Kincső beszélgetett.

A gyorselemzés eredményei alapján a GVH több javaslatot fogalmazott meg a kereskedők felé. A videó közérthető módon, pozitív és negatív példákon keresztül mutatja be a megújult jogi követelményrendszert, egyúttal segítséget nyújtva a sweep során feltárt, jellemző árfeltüntetési problémák kiküszöböléséhez.

A hatóság célja, hogy támogassa a Magyarországon tevékenykedő kereskedőket a szabályrendszer megértésében és az ahhoz való igazodásban. A vállalkozások így elkerülhetik a megtévesztő akciókból fakadó fogyasztói és hatósági jogvitákat, a vevők pedig áttekinthető és könnyen értelmezhető akciókkal találkozhatnak a hazai boltokban és webáruházakban.

A GVH az oktatóvideó mellett javasolja a kereskedők számára a Kormány Fogyasztóvédelmi Portálján közzétett tájékoztató anyag tanulmányozását is.

Az év végi leértékelések szezonja előtt a hatóság minivideókkal is segíti közösségi oldalán a fogyasztókat és cégeket a tudatos döntéshozatalban, illetve a jogszerű akciók kialakításában.