A Yettel országos, reprezentatív kutatásából az is kiderült, hogy a többség jobban örül a nem tárgyi ajándékoknak, és ezzel együtt egyre többen ajándékoznak élményeket. A válaszadók háromnegyede már kapott olyan meglepetést, amit nem tudott használni – erre lehet megoldás a személyes, nem tárgyi figyelmesség.

A magyarok többsége idén karácsonykor nagyjából ugyanannyi személynek tervez ajándékot vásárolni, mint tavaly, ötödük viszont kevesebbeket fog meglepni. A legtöbben a párjukat és a gyermeküket ajándékozzák meg, a kitöltők fele a szüleit is meglepi, és a barátoknak csak a válaszadók 18%-a tervez ajándékot venni vagy készíteni. Azoknál, akik idén nem adnak senkinek sem ajándékot, a legfőbb okok között az szerepel, hogy megbeszélték a családdal, vagy az anyagi tényezők jelentenek akadályt, illetve egyszerűen nem szeretnék, hogy erről szóljon az ünnep. Az ajándékozás egyébként is csak 10-ből 4 ember számára jelenti az ünnep elengedhetetlen részét.

A megkérdezettek átlagosan lényegében ugyanannyit szánnak ajándékra, mint tavaly (60, illetve 59 ezer forint), ám az időközben bekövetkezett áremelkedéseket figyelembe véve ez a keret idén minden bizonnyal kevesebbre lesz elegendő. Sokan ennél is nagyobb megszorításra készülnek: tízből négyen nominálisan is kevesebbet terveznek költeni ajándékra vagy a teljes ünnepre.

A nagyobb kiadásokat a családi összejövetelek is megérzik

Míg a legtöbben a személyes találkozásokra a hétköznapok során kevesebb időt tudnak szakítani, addig nagyobb ünnepek alkalmával ez a kapcsolattartási forma áll az első helyen. A legtöbben ugyanazokkal karácsonyoznak, mint tavaly: tízből öten a nagyobb családi körrel, rokonokkal, tízből négyen pedig szűk családi körben tervezik az ünneplést. Az anyagi nehézségek itt is tetten érhetők, hiszen aki kevesebb szerettével tervez személyes programot, az jellemzően inkább a magas költségekre hivatkozik.

Akikkel nem tudnak személyesen találkozni, azokkal jellemzően mobiltelefonon tartják a kapcsolatot a megkérdezettek (71%), és tavalyhoz képest nőtt a chat alkalmazások népszerűsége a szöveges üzenetek (38% vs. 48%) és a videóhívások (26% vs. 30%) esetében egyaránt.

Egyre fontosabb az élmény

A tárgyi ajándékok népszerűsége az elmúlt évekhez képest idénre fokozatosan csökkent, de ettől függetlenül még továbbra is ezek bizonyulnak a legnépszerűbbnek. Dobogós helyen vannak a játékok (41%), ezt követik a ruházati (39%) és az elektronikai cikkek (37%), ugyanakkor tavalyhoz képest csökkent azon válaszadók száma, akik az utóbbi kettőt tervezek ajándékba venni.

Az elektronikai termékek esetében a legtöbben fej/fülhallgatóval (23%), okosórával (14%), okostelefonnal (12%) vagy telefontokkal (12%) lepnék meg szeretteiket. Egyre többen választják az élményajándékokat (20%) – a 2021-es időszakhoz képest itt jelentősebb, majdnem kétszeres növekedés figyelhető meg. Emellett a kitöltők ötöde dönt saját maga által készített (20%) és pénzbe nem kerülő meglepetések mellett (15%).

Míg az online kereskedelem jelentősége összességében folyamatosan nő, a karácsonyi ajándékokat a többség (47%) még mindig inkább az üzletekben tervezi beszerezni, és 38% tervezi, hogy az ajándékokat teljesen vagy nagyrészt online veszi meg. A válaszadók novemberre vagy december elejére időzítik a vásárlásokat, de ötödük már november előtt elkezdte a beszerzéseket.

A felmérés alapján a megkérdezettek harmada szokott azon stresszelni, vajon a megfelelő ajándékot választja-e. Az aggodalom nem alaptalan, hiszen a kitöltők több mint háromnegyede már kapott olyan ajándékot, aminek nem örült, vagy nem tudta használni. Ilyen esetben a leggyakrabban ettől függetlenül megtartották a kapott meglepetést (65%), de az esetek majdnem felében inkább megszabadultak tőle (44%): tovább ajándékozták, odaadták rászorulóknak vagy eladták.

A válaszadók legszívesebben olyan figyelmességet adnak, amely személyre szabott (72%), funkcionális (60%) és megfelelő az ára (47%). Ehhez képest, ha ajándékot kapnak, inkább a hasznossági szempont a legfontosabb (58%), de ez alig előzi meg a személyességi tényezőt (56%), illetve az is lényeges, hogy egy közös élmény legyen (36%).