A Trend FM által megszólaltatott tengerészkapitány szerint már az sem ritka, hogy a fuvardíjon felül plusz 800 dollárt kérnek a kikötők üzemeltetői, ha a konténer megrendelője gyorsabb kirakodást szeretne. Világszerte a tengeri szállítmányozásban a hajók 40 százaléka ázsiai cégekhez tartozik, ezért az amerikai és európai megrendelőknek nehéz velük az egyeztetés. A magasabb tengeri fuvardíjak értelemszerűen emelik majd a termékek fogyasztói árát, és felfelé hajtják majd az év második felében az inflációt. Szalma Bélával, a Magyar Szállítmányozók Szövetségének Tengeri munkabizottsági elnökével Nagy Károly beszélgetett.

A tengeri szállítmányozás díjának extrém emelkedéséhez hozzájárul az is, hogy a konténerek ára a 2020. nyári 3 ezer dollárról mostanra 20 ezer dollár körüli szintre emelkedett. A tengeri áruszállítás helyzetét rontották a kikötőkben kialakult, korábban nem tapasztalt torlódások, illetve az olyan akut közlekedési problémák, mint a 2021. március végén történt eset, amikor a Szuezi-csatornát napokra eltorlaszolta egy óriási teherhajó. A szakértők egyetértenek abban, hogy még korántsem értek véget a világ ellátási láncaival kapcsolatos feszültségek, és nem zárható ki, hogy a járványhelyzet a jövőben további fennakadásokat okoz. Kínában például júniusában úgy döntöttek, hogy a Covid-megbetegedések miatt ideiglenesen bezárják a világ harmadik legnagyobb konténertermináljaként számon tartott sencseni bázist, ez pedig több hetes késéshez vezetett a szállítmányozásban. Emiatt is tovább emelkedtek az Európába és az Amerikai Egyesült Államokba történő szállítás költségei.