A munkaerőhiány miatt előremenekül a logisztikai iparág, ennek jele a robotizáció terjedése. Elsősorban raktári készlet belső mozgatását, önjáró targoncák irányítását, internetes árurendelések összeállítását és még számos tevékenységet végeznek robotok. Ezek összehangolt irányítását segítik elő az új együttműködéshez kapcsolódó, mesterséges intelligenciát (AI) is alkalmazó megoldások.
Hatalmas a bumm, amibe érdemes beszállni
Az Advanced Robotics vezérigazgatója a Trend FM műsorában kifejtette: a logisztikai robotizáció mint iparág körülbelül 10 évre tekinthet vissza. A technológiai fejlődés ugyanis ekkortól tette lehetővé, hogy robotrendszereket lehessen létrehozni. Világszerte nagyjából 200-300 gyártócégről mondható el, hogy ezen a területen „letettek valamit az asztalra", de ebből 40-50 társaság az, amely komolyabb megoldásokkal rukkolt elő, és jelentős piacrészesedéssel rendelkezik. Németh Attila szerint óriási nagy a bumm – nemcsak Amerikában, Távol-Keleten, de most már Nyugat-Európában is.
„A mi régiónkban ez a trend egy jövőbeli növekedési potenciált jelent, hiszen Közép-Kelet-Európában mindig kicsit később jönnek be ezek a technológiák. Világszerte is alacsony még a raktárak robotizálása, átlagosan 15-20 százalék ez az arány. Magyarország és a környező országok lemaradását érzékelteti, hogy a régióban csupán 5 százalék magasságában van az automatizáció aránya, a robotizációé pedig lényegesen alacsonyabb" – részletezte.
A technológiai fejlesztések után se dőljünk hátra
Ha például egy logisztikai vállalat többféle robotrendszert használ – legyen az online megrendelői kosarakat összeválogató komissiózó rendszer, az A-ból B pontba történő átszállítást megvalósító robottargonca megoldás és a raktári munkát segítő robotkarok –, akkor máris három különböző rendszerről beszélünk.
Alaphelyzetben tehát három különböző felületre, akár három különböző monitor figyelésére van szükség. A WAKU Platform ezeknek az összehangolt vezérlésében segít, hogy egy monitoron, egy felületen legyen lehetőség a kontrollálásra és folyamatos felügyeletre.
A szakember arra is kitért, hogy itt sem hiányozhat a prediktív, vagyis megelőző karbantartás (predictive maintenance), hiszen nagyon nem mindegy a logisztikai cégeknek, hogy a csúcsidőszakok idején – legyen az a Black Friday vagy a karácsonyi felfutás – kiesik-e váratlanul egy-egy robot. Az AI-alapú szoftverek ezt is képesek 7/24-ben monitorozni, és a folyamatosan beérkező adatok kiértékelésével előzetes jóslatokat tenni.