A nélkülözhetetlen, bár költséges vasúti technológia fenntartását állami hozzájárulás teszi lehetővé. Ennek köszönhetően juttatja el a Rail Cargo Hungaria a többi között 700 hazai kis- és középvállalkozás áruját a rendeltetési helyeikre.

„Osztrák és német példák alapján 2021-től társaságunk is jogosult az egyeskocsi-támogatásra. Ha ezt nem kaptuk volna meg, akkor az érintett 700 magyar cégnek nem tudtuk volna ezt a szolgáltatást felkínálni, ami nemcsak a közúttal szembeni versenyhátrányunkat kompenzálja, de vannak olyan áruk is, amelyeket közúton nem is szabad fuvarozni. A szubvenciót 2021-ben Magyarországon is sikerült engedélyeztetni, ezzel a magyar kormány is megerősítette, hogy lényegében közszolgáltatásról van szó. Öt évre több mint 26 milliárd forint forrás lett betervezve, amit Brüsszel is engedélyezett. Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy ezért a forrásért minden évben meg kell küzdeni" – foglalta össze a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke.

Az állami támogatás részben kompenzálja a mellékvonali tolatómozdonyok, a tolatószemélyzet, a műszaki, kereskedelmi és üzemeltetési szakemberek költségeit, valamint a rendező pályaudvarok működtetésével összefüggő többletkiadásokat.

Kovács Imre arra is kitért, hogy a környező országokban az összes vasúttársaságnak jelentős nehézségekkel kell megküzdenie. A tavalyi évnek és idei évnek is a problémája a villamosenergia-áremelkedés. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a különböző nemzeti kormányok adott esetben támogatják a vasutat, de a közúti fuvarozás lényegesen nagyobb segítséget kap. A vasút költségei viszont növekedtek, amin csak az egyeskocsi-támogatás enyhített.

Az interjúban szó volt arról is, hogy a vasúti árufuvarozás versenyképességén a jövőben az úgynevezett DAC-technológia, vagyis a digitális automata központi ütköző is segíthet. A további részletekről hallgassa meg Ércfalvi András interjúját!