Ezt a megoldást a müncheni Transport Logistic kiállításon mutatták be először, a mostani tesztvonat pedig már a további fuvarozások előfutáraként értelmezhető. Mindez a Bécs és Kijev közötti intermodális TransFER szolgáltatásról szól (TransFER Vienna–Kyiv), amelynek köszönhetően az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) az Ukrán Államvasúttal (UZ) kötött együttműködés keretében vonta be Ukrajnát intermodális TransNET-hálózatába.

A tesztvonat szeptember végén közlekedett Kijevből a Rail Cargo Group magyarországi BILK termináljára, vasúton továbbítva az építőanyagokkal megrakott, nem daruzható félpótkocsikat. Ez egy teljesen új koncepció megvalósítása, hiszen eddig ezeket a félpótkocsikat az ágazatban megszokott módon kizárólag közúti tehergépjárművek vontatták. Ennek a vasúti technológiának a premierje ily módon nem csupán a környezetvédelem szempontjából előnyös, de az Ukrajnában a teherautósofőrök hiánya miatt kialakult nehéz helyzetet is enyhíti, azaz mindenki számára előnyös megoldás.

Nem daruzható és mégis vasúton szállítható pótkocsik

Mindezt az r2L – roadrailLink-technológia – tette lehetővé. A vagonokat biztosító VTG vállalat, valamint a VEGA International Transport által közösen kifejlesztett innovatív átrakási és továbbítási technológiának köszönhetően bármilyen nem daruzható félpótkocsi gazdaságosan felrakható a vasúti teherkocsikra. Ezek a félpótkocsik ily módon daruzhatóvá téve a kombinált forgalomban is használhatóak. A horganyzott r2L-technológia olyan megoldás, amely során a termináldaruk vagy az úgynevezett kalmárok (konténertargoncák) a platformot a dupla zsebes vasúti kocsikról függőlegesen emelik le.

Lendületben tartja a gazdaság hajtómotorját

A Kijev és Bécs közötti, igény szerint budapesti megállóval is tervezhető új összeköttetéssel Ukrajna és Közép-Európa számos csomópontja között lehetővé válik az első rendszeres, nagy forgalmat bonyolító intermodális kapcsolat létrehozása. Ám az intermodális forgalmon túl is zajlik az Ukrajna és az Európai Unió közötti teherforgalom: az RCG továbbra is csaknem 150.000 tonna ukrán gabonát szállít havonta az Európai Unió felé, amivel jelentősen hozzájárul a globális ellátási biztonság megteremtéséhez.