A digitalizáció és az Ipar 4.0 egyik szemmel látható kísérleti terepe a logisztika. Az innovatív, hatékonyságnövelő fejlesztésekre jó példa a Schwarzmüller és a Vodafone közös fejlesztése, amelyről nemrég szó volt az M2M Zóna rádióműsorban is. A Yard Management nevű GPS-es ipari megoldással a gyártó telephelyén valós időben nyomon követhető a gépjárművek, pótkocsik helyzete és mozgása.
„Önmagában a raktározás és a gyáron belüli logisztika digitalizációja az elmúlt pár évben élénkült meg igazán. Ez a trend a masszív munkaerőhiánnyal is összefüggésben van. A másik erősítő tényező, hogy Magyarország földrajzi elhelyezkedéséből adódóan egyre több vállalat ismeri fel, hogy nagyon jó logisztikai bázist lehet idehaza kiépíteni. Mindkét tendencia abba az irányba mutat, hogy egyre inkább gépesíteni szeretnének a cégek" – mondta a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese.
Küszöbön az 5G
Király István szerint az ötödik generációs hálózat várhatóan az Ipar 4.0 és az okosvárosok területén fog hamarosan megjelenni. Az okosvárosok esetében nem feltétlenül az önvezető autókra kell gondolni, hiszen ezen a téren sok még a nyitott kérdés, például a jogi szabályozással kapcsolatban.
Szigetszerűen, kísérleti jelleggel ugyanakkor működnek majd önvezető járművek – például lehetnek ilyen buszjáratok, teherautó-járatok vagy belső gyári-logisztikai alkalmazások.
A műsorban szó volt a keskenysávú NB-IoT és az 5G közötti párhuzamról és különbségekről is. „Ha a három fő jellemzőt nézzük, akkor a Narrowband-IoT alacsony adatmennyiséget, alacsony energiafelhasználást és lényegesen nagyobb lefedettséget jelent. Az 5G-re viszont a nagyon nagy sebesség, a nagyon nagy végfelhasználó kiszolgálás és a nagyon alacsony késleltetés jellemző. Ahol tehát nagy adatmennyiséget, nagy koncentrációt kell kiszolgálni, ott az 5G lesz a jó válasz. Ahol sok végpontról kevés adatot kell kiszolgálni, és sokszor csak az elemes áramellátás biztosítható, ott az NB-IoT felé érdemes nyitni" – összegezte a vezérigazgató-helyettes.
Olvassa el a teljes cikket az m2mzona.hu oldalon!