A Hunya Manó társasjáték tervezői nyerték meg az „Álmodtam egy startupot magamnak” versenyt. A mezőkovácsházi Hunyadi János Általános Iskola és Gimnázium diákjai, a HunyadiSokk nevű csapat egy puzzle-ből összerakható társasjátékot tervezett, ahol az első játék témaköre a tudatos médiafogyasztás. Az alaptáblát később új játékokkal, témákkal QR kóddal bővíthetőre tervezik. A csapat a vállalkozás alapításával kapcsolatos feladatokat és a szellemitulajdon kérdéseit nagyon alaposan, körültekintően feltérképezte, ahol többek között a védjegykutatásra és a szellemi tulajdonjogokra is figyeltek.
„Célunk, hogy minél több ember számára egyértelmű legyen, hogy mit jelentenek a sokszor bonyolult fogalmak, amik ehhez a területhez tartoznak, hiszen ma Magyarországon nem csak a fiatalok, de a legtöbb vállalkozás sem feltétlenül tudja, milyen előnyeik származhatnak abból, ha védik a szellemi tulajdonukat. Ez gyakran versenyhátrányt jelent a hazai vagy külföldi versenytársakkal szemben a startupoknak és a KKV-knak is.” – mondta el a díjátadón Pomázi Gyula az SZTNH elnöke.
Hozzátette: nem csak azért fontos, hogy minél szélesebb körben legyenek ismereteik a fiataloknak, mert a szellemi tulajdon védelme több oldalról is segíti a gazdasági növekedést, hanem azért is, mert az egyetemi kutatásokban, saját fejlesztéseknél, vagy akár saját startupoknál a különböző oltalmakkal meg tudják védeni a saját szellemi tulajdonukat. Pomázi figyelmeztette a diákokat, hogy „sokkal jobb üzlet, ha egy multinacionális vállalat nem ellopja a bemutatott ötletet, hanem a jogokat veszi meg a kitalálóktól”.
A versenyre pályázó diákoknak egy összetett pályázatot kell elkészíteniük. Nem csak egy képzeletbeli céget kellett létrehozniuk, hanem meg is kellett védeniük a megálmodott terméküket vagy szolgáltatásukat. Be kellett mutatniuk hogyan lehetséges védeni a találmányukat – vagy annak bármely innovatív részét –, a termékük nevét, logóját, a cég jelmondatát, vagy akár egy új designt.
A 2,5 millió forint összértékű pályázaton ötfős csapatok jelentkezését várták, amelyek 11. és 12. osztályos diákokból és egy felkészítő tanárból álltak. Az öt legeredményesebb csapat fejenként 50-150 ezer forintos vásárlási utalványokat kapott.
Gláser Tamás, a Magyar Védjegy Egyesület ügyvezető elnöke a díjátadón elmondta, ez egy játék volt így, nem az a lényeg, hogy olyan terméket mutassanak be a pályázók, ami korábban még nem létezett, hanem sokkal inkább az, hogy kreatívan mutassák be, milyen módon használják az adott oltalmi lehetőségeket. Gláser kiemelte, hogy ennek a pályázók eleget is tettek, hiszen nagyon ötletes kreatív pályázatok érkeztek.
A bíráló bizottságban az SZTNH munkatársai mellett részt vett a NAV, a Magyar Védjegy Egyesület, és a Vállalkozások Országos Szövetsége (VOSZ).