A stílusosan AVTR – Advanced Vehicle Transformation – nevű elektromos önvezető kocsit bionikus fékszárnyak borítják, és újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagból készült. Mindez azt hivatott megmutatni, hogy ember és gép miként képes együtt, a természet iránti felelősséggel létezni. Akárcsak Pandorán.
Az áramvonalas, futurisztikus Vision AVTR-t nem gyártásra szánták, ezt Ola Källenius, a Daimler elnöke és a Mercedes-Benz vezére is világossá tette. A tanulmányautók a science fiction-höz hasonlóan arra valók, hogy beindítsák a fantáziánkat – mondta.
A különböző autógyártók által időnként bedobott koncepciók nemcsak a mérnököknek és dizájnereknek adhatnak ötleteket, hanem azt is megmutatják, merre tart az iparág. Ebben az esetben a jármű teljes életciklusa alatti fenntarthatóság volt a Mercedes fő célja: a gyártóüzemtől kezdve egészen az akkumulátorban felhasznált anyagokig.
Környezetbarát megoldások
A teljes belső tér kizárólag növényi eredetű anyagokból készült, a padlót például indonéz rattanból készült faborítás fedi. Az ülések borítását újrahasznosított textilekből és PET-palackokból gyártották. Minden egyes rész, köztük a tisztán szerves anyagokból készült akkumulátor is, komposztálható vagy újrafelhasználható - olvasható az IoT Zóna oldalán.
Az elméletileg önvezető járműnek nincs sem kormánykereke, sem pedáljai, kapott helyettük viszont egy széles érintőképernyőt, amely mintha az egész műszerfalat betöltené. A legkülönösebb azonban a kocsi – persze ismét csak elméleti – indítása. Az autót a központi konzolt megérintve biometrikus kapcsolattal lehet „életre kelteni”.
Az így aktivált jármű felismeri az illető pulzusát és légzését. A sofőr ezután felemelt tenyérrel kiválasztja a kivetített ikonok közül a számára megfelelőt, összeszorítja az öklét, mire a kocsi útnak indul.
A gép hátulján elhelyezett 33, egymással szinkronban mozgó, hatszögletű légterelők a hüllők pikkelyeit utánozza. Azt pedig a rákokról mintázták, hogy az AVTR – a nagyobb mozgékonyság jegyében – a gömb alakú kerekeivel 30 fokban oldalirányú mozgásra is képes.
A 470 lóerős jármű kerekeit egy-egy villanymotor hajtja, és a 15 perc alatt újratölthető akkumulátorral elvileg 700 kilométert tudna megtenni. Ennek a gyakorlati megvalósítása azonban 10-15 évbe is telhet az akkumulátor-fejlesztő részleg vezetője szerint.