A tőzsdei jelenlét persze nem csak nagyobb forrásbevonási lehetőségeket, hanem komoly kötelességeket is jelent egy vállalkozás számára. A BÉT elvárja a teljes transzparenciát a céges működéssel kapcsolatban: folyamatosan jelenteni kell az elért üzleti eredményekről, akár a jövőbeli tervekről is, illetve rengeteg nyilvánosan elérhető adatot kell publikálni. Az AutoWallis legújabb tervezett tranzakciója ugyanakkor még a szokásos tőzsdei ügymenetnél is komolyabb plusz feladatokat rótt a társaság nyakába – mondta Ormosy Gábor, az AutoWallis Nyrt. vezérigazgatója a Trend FM A Nap vendége című műsorában.

A cég ugyanis az elmúlt évek legnagyobb magyar nyilvános forrásbevonására készül. A Magyar Nemzeti Bank október 13-án hagyta jóvá az ehhez kapcsolódó befektetői tájékoztatót, a részvényjegyzés október 25-én indult, 6-8 milliárd forint, vagy akár azt maximum huszonöt százalékkal meghaladó összegben. A részvényeket bő két hétig, november 9-ig lehet jegyezni lakossági körben, az intézményeknek erre kevesebb idejük van. Az említett összegből a cég arra számít, hogy 5-6,5 milliárd forint intézményi befektetők fognak lejegyezni, a lakossági érdeklődés pedig 1-másfél milliárd forintot tehet ki.

Az AutoWallis Csoport a kezdeti 5 cég helyett ma már 18-at foglal magában, miközben rövid idő alatt dinamikusan terjeszkedett: már 14 országban van jelen, két nagy üzletággal, és 16 márkával foglalkozik. A mostani részvényjegyzés ugyanakkor nem csak a mértéke miatt különleges.

„Ez az első olyan tőzsdei tranzakció, amely során már az új Európai Uniós jogszabályok szerint kell eljárni. Ennek az átültetése a hazai szabályozói rendszerbe a felügyelet, a forgalmazó és BÉT számára is újdonságot jelent” – magyarázta Ormosy Gábor.

Jól alakul a Covid utáni időszak

A társaság az egy-két év alatt megvalósult duplázást már a 2019-es terveiben célul tűzte ki. Ormosy Gábor szerint ez akkor bátor tervezésnek tűnt, hiszen senki sem láthatja előre a külső körülményeket. Pláne nem egy világjárványt, amely komolyan megrengette a világgazdaságot.

Nem volt kivétel ez alól az AutoWallis sem, a 2021-es trendek viszont már egyértelműen a felpattanás irányába mutatnak. Bár a volumenek csökkentek, de az árak annyira elszaladtak a berobbanó kereslet, valamint a chip-és alkatrészhiány miatt, hogy nőttek az értékesítők árrései, ami javítja a pénzügyi eredményeket.

És ha már chiphiány: az AutoWallis vezérigazgatója szerint 2022 végére múlhat el a jelenlegi hiánygazdaságos állapot, és rendeződhet vissza a kínálat a kereslethez képest.

„Nem is elsősorban arról van szó, hogy nem tudunk autót eladni a vásárlóknak, viszont a leszállítások időtartama nagymértékben megnövekedett” – tette hozzá Ormosy Gábor.

Az AutoWallis vezérigazgatója szerint az a túltermelési válság, ami az elmúlt tíz évet jellemezte, már nem fog visszatérni. A kereslet pedig mindaddig nagyon erős maradhat, amíg a jegybankok nem hagyják abba, vagy nem meglepetésszerű gyorsasággal hagyják abba a pénznyomtatást, a gazdaságok ösztönzését.

Kedvez az elektromos átállásnak a chiphiány

Az elektromos autók a jóval több beépített szoftver és informatikai megoldás miatt több félvezetőt is igényelnek, így látszólag ellentmondásnak tűnik, hogy a chiphiány kedvez a hibrid- és elektromos modellek előretörésének. Ugyanakkor az látható, hogy az alapanyaghiány mellett a folyamatosan szigorodó környezetvédelmi előírások alaposan átalakítják a gyártók kínálatát – méghozzá az új hajtásláncok irányába.

A cégeknek optimalizálniuk kell a működésüket (pl. gyártókapacitásokat kell összevonniuk), ezért sok régi modellt kivezetnek, és jövőálló, új termékeket vesznek fel a portfolióba. Ormosy Gábor szerint 2025-ig még a hagyományos belső égésű járművek dominálhatják az új autók piacát, de a hibrid- és elektromos hajtáslánc nagyon látványosan hasít ki magának egyre nagyobb szeletet a tortából.

Az elektromos autók elterjedésének egyik, nem annyira gazdasági vagy szakmai, inkább érzelmi gátja a megváltozó vezetési élmény. A hátsó kerekek kipörgése, a benzingőz sofőrök milliót ejtette rabul, számukra a zöld rendszámos autók egészen más, kevésbé intenzív vagy magával ragadó élményt tudnak kínálni.

Az átállás egyrészt generációs kérdés, hiszen az új sofőrök, a mai fiatalok már az új modelleket ismerik meg, így számukra nem is ismert annyira ez a régebbi vezetési élmény. A másik fontos szempont, hogy azok számára, akik viszont csak benzines vagy dízeles autókkal tudják elképzelni a jövőt, hogyan, milyen megoldásokkal lehet pótolni ezt az élményt – magyarázta Ormosy Gábor.

Több lábon állnak

Ormosy Gábor szerint a stratégiájuk egyik legfontosabb eleme, hogy több lábon álljanak: ha az egyik üzletág, vagy modell gyengébben teljesít, például valamilyen külső sokk hatására, akkor legyen olyan típus, amely kompenzálni tudja a veszteségeket.AutoWallis

A társaság az évtized végére a közép-kelet európai régió vezető mobilitási szolgáltatójává szeretne válni – ezt az ambiciózus célkitűzést pedig csak komoly forrásbevonásokkal lehet elérni. A mostani részvényjegyzés célja, hogy a társaság 16-38 milliárd forint közötti akvizíciós-és üzletfejlesztési terveit finanszírozza belőle.

„A jövőbeli felvásárolásoknál kiérlelt, megalapozott piaci szereplőket keresünk, akik könnyen bele tudnak illeszkedni a munkahelyi kultúránkba, és egyet tudnak érteni a növekedési terveinkkel” – zárta gondolatait Ormosy Gábor.

A teljes beszélgetést itt hallgathatják meg. A műsorvezető Lakatos László.