Dél-Afrikában a nem hivatalos és informális tömegközlekedési szolgáltatások mindennaposak. Egy országos felmérés szerint az útvonal vagy menetrend nélkül közlekedő minibuszos taxik 2013-ban a teljes tömegközlekedésnek csaknem 70 százalékát tették ki. Alkalmi jellegük azonban azt is jelenti, hogy biztonsági és munkaügyi szempontból sincsenek szabályozva - olvasható az IoT Zóna oldalán.

Justin Coetzee ezért hozta létre a GoMetro startup vállalkozást, amely big data elemzésekkel segít a hatóságoknak felügyelni az informális tömegközlekedést Dél-Afrikában. Bizonyos tényezők megfigyelésével – például távolságok, a megállók száma, az utasok fel- és leszállása – a GoMetronak sikerült feltérképeznie Fokváros közlekedési hálózatát a helyi taxiútvonalak meghatározásával.

A taxibusz a leggyakoribb megoldás a tömegközlekedésre Dél-Afrikában

A cég összegyűjtötte ezeket az adatokat és készített a hálózatról egy modellt, továbbá megvizsgálta, hogyan lehetne a hálózatot hatékonyabban kezelni és optimalizálni. Ezt követően olyan megfigyelő eszközöket telepítettek, amelyek segítenek megbizonyosodni arról, hogy a hálózatüzemeltetők követik-e az új terveket.

„Az útvonalak kialakulásakor a hatékonyság mint szempont teljes mértékben figyelmen kívül lett hagyva. Az adatelemzéseink viszont képesek ezeket az útvonalakat egy sokkal racionálisabb tervben konszolidálni, hogy az egész város gördülékenyebben működhessen” – mondta Justin Coetzee a CNN Business-nek.

A cégalapító szerint elemzéseik 30-50%-kal javítják a szolgáltatások hatékonyságát – például azáltal, hogy módosítanak a menetrenden, vagy bevezetik a nagyobb járművek használatát a forgalmasabb utakon.

A GoMetro monitorozta a nem hivatalos járatok útvonalát, és az adatelemzések segítségével fejlesztette a szolgáltatást

A fejlesztés biztonsági szempontból is előrelépést hozott – mondta Nazeem Abdurahman taxibusz-menedzser. A nyomkövető rendszerek professzionálisabb viselkedésre kényszerítik a vezetőket, valamint segíthetnek a járműveken előforduló rablások megakadályozásában is.

Globális érdeklődés

A GoMetro által nyújtott előnyök ugyanakkor túlmutatnak a fejlődő országokban történő informális közlekedési rendszerek felfejlesztésén. A startup világszerte felkeltette a tömegközlekedési szolgáltatók figyelmét, így jelenleg már az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Argentínában, Indiában, Kenyában és Mexikóban is elkezdték a munkát. Coetzee elmondása szerint a társaságot 15 millió dollárra értékelték 2018-ban egy támogatásgyűjtő eseményen.

Az Egyesült Királyságban például az Ascendal Group tömegközlekedési vállalat fogott össze a GoMetróval. Céljuk a hatékonyság javítása a Cambridgeshire térségében buszjáratokat üzemeltető Whippet Coaches leányvállalatuknál.

„A GoMetronak egy igazán kifinomult adatgyűjtő eszközkészletet és módszertant sikerült kifejlesztenie” – emelte ki Tom Williams, az Ascendal Group technológiai és innovációs igazgatója. Ezek az adatok pedig valós időben felhasználhatók az optimális menetrendek, flottaméretek és útvonalak biztosítása érdekében.

„A buszok üzemeltetése nem egy magas árréssel dolgozó iparág, ezért fontos, hogy a rendszereket a lehető legintelligensebb módon tervezzék meg” – tette hozzá Williams.

Londoni kutatások

A University College London geoinformatikai professzora úgy véli, hogy a tömegközlekedés optimalizálása elengedhetetlen fontossággal bír a városfejlesztés szempontjából.

A TfL az utasok adatai alapján teszi hatékonyabbá a földalatti tömegközlekedést

Tao Cheng hozzátette: Londonban az ingatlanok árát természetesen az is befolyásolja, hogy melyik metróvonalhoz vannak közel. A Nationwide árindexe szerint a londoniaknak 42.900 fonttal kell többet fizetniük, ha egy metróállomástól 500 méteren belüli akarnak élni.

A professzor a Transport for Londonnal működött együtt, és wifi-, illetve Oyster-adatok segítségével vizsgálta, hogyan tudnának javítani a földalatti hálózatokon és a lehetséges csatlakozásokon.

Például az Oyster egyérintéses, közlekedési fizetőkártyákról begyűjtött adatok segítségével láthatták, hogy az adott metróvonalakon mely korosztályok élnek leginkább a 24 órás hétvégi közlekedési lehetőségekkel. A wifi-adatok pedig lehetővé tették számukra, hogy megértsék, hogyan mozognak az emberek a különböző útvonalak között. Ennek segítségével azt is el tudták dönteni, hogy melyik metróvonal legyen a következő, amit megnyitnak.

Adatgyűjtés és fenntarthatóság

Amikor a londoni tömegközlekedési vállalat 2016-ban először életbe léptette wifi-adatgyűjtő rendszerét, aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy az adatokat képesek-e bizalmasan kezelni.

A 2019-es bevezetésnél a Transport for London azt közölte, hogy minden összegyűjtött adat automatikusan anonimmá válik, és hogy a wifi-kapcsolatok adatait nem fogják összekapcsolni az egyének egyéb (például érintéses fizetési) adataival. Továbbá az utasok megtagadhatják a részvételt úgy, hogy egyszerűen kikapcsolják a wifit az utazás során. Ehhez hasonlóan a GoMetro is szigorú adatvédelmi protokollt követ, és anonimizálja az összes személyes adatot.

A rendszer támogatói az adatgyűjtés előnyeit hangsúlyozták. A hatékonyabb hálózatok kevesebb üzemanyagot fognak felhasználni, ami csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást és a légszennyezést. Justin Coetzee szerint ez a közúti autók számának csökkentését is segíteni fogja.

„Egyre kevesebb a rendelkezésre álló szabad tér. Nem élhetünk tovább olyan autóközpontú városokban, amelyeket az 1950-es években terveztek. A tömegközlekedésbe az egész társadalomnak be kell fektetnie, az erős városoknak hatékony tömegközlekedésre van szükségük” – emelte ki a startup alapítója.
A cikk megjelenését a Vodafone Business támogatta.