Izrael több mint 350 agrár- és élelmiszeripari technológiai cégnek ad otthont. A Start-Up Nation Central jelentése szerint 2018-ban a helyi élelmiszeripari ágazatba történő éves beruházás értéke 100 millió dollárra növekedett. Ez pedig igen erős szereplővé teszi az országot az egyébként is virágzó piacon.
Fenntartható élelmiszerek
2017-ben Didier Toubia létrehozta az Aleph Farms nevű élelmiszeripari vállalkozást, amely mesterséges marhahúst készít – a húst laboratóriumban állítják elő a szarvasmarhából kinyert őssejtekből. „Célunk az egyensúly visszaállítása a természetben, illetve a természeti erőforrások hatékonyabb felhasználása volt” – mondta a cégalapító.
A mesterséges steak marhahúsból készül, de levágásmentes
A társaságnak eddig 14 millió dollárt sikerült összegyűjtenie, és tavaly világszerte az első állatbarát marha steak kifejlesztéséről cikkeztek az újságok. Októberben pedig elsőként sikeresen állítottak elő húst az űrben. A kísérlet bebizonyította, hogy a kevesebb forrás felhasználásával történő jó minőségű fehérje előállításának titka nem más, mint a mesterséges hús – fejtette ki Toubia.
Egy magyar cég is meghódítaná az alternatív élelmiszeripart, húsmentes felvágottjaival a piaci fellegvárnak számító Egyesült Államokba törne be. |
A Barclays előrejelzései szerint az alternatív húságazatban történő eladások értéke az elkövetkező évtizedben hozzávetőleg 140 milliárd dollárt is kitehet olyan társaságok vezetésével, mint az Impossible Burger és a Beyond Meat.
Igaz, hogy a termék még nincs kereskedelmi forgalomban, de a mesterséges húspiac folyamatosan bővül. A szektor startupjainak száma 2016 végén mindössze négy volt, tavaly azonban már több mint két tucat – közölte a The Good Food Institute.
Egészséges életmód
Az izraeli élelmiszer-tech szektorban uralkodó másik fő trend az egészséges táplálkozás, olyan résztvevőkkel, mint a cukoralternatívákat kínáló Amai Proteins és a DouxMatok. De kiemelhető a MyFavorEats, egy Tel-Aviv székhelyű startup is. A cég kifejlesztett egy algoritmust, amely testre szabja az online recepteket, és alternatívákat javasol, ha a hozzávalók éppen nem állnak rendelkezésre, vagy a fogyasztó étrendjének az éppen nem felel meg.
„Például egy cukorbetegnek oda kell figyelnie, hogy mennyi szénhidrátot tartalmaz az étel, a profi sportolónak pedig azt kell számolnia, hogy mennyi fehérjét visz be a szervezetébe” – vázolta Orly Rapaport vezérigazgató.
Az egymillió receptre alapozott algoritmus megtanulta felismerni az egyes összetevők szerepét, továbbá azok ízét és textúráját is. A technológia jelenleg még nincs a piacon, de később különböző wellness és egészségügyi alkalmazásokon, valamint gasztronómiai kiadókon keresztül elérhető lesz.
Az innovátorok nemcsak a veganizmus és a vegetarianizmus növekvő tendenciájára reagálnak, hanem az élelmiszerallergia növekvő gyakoriságára is. Az Allergológiai Világszervezet becslése szerint világszerte 240 és 550 millió ember szenved valamilyen ételallergiában.
A teljes összefoglalót itt olvashatják el, az iotzona.hu oldalon. A cikk megjelenését a Vodafone Business támogatta.