Mahle, Stuttgart: 7600 embert bocsájtanak el globálisan a következő években.

Mann, München: 9500 fős leépítés várható.

Continental, Aachen: tüntetés tör ki, miután az autóipari beszállító bejelentette, hogy harmincezer állást szüntet meg 2023-ig.

Csak néhány hír az elmúlt hetek autóipart sújtó leépítéseiről. Eközben a gyárakban zavartalanul folyik a munka, a termelési szintek csak 15 százalékkal maradnak el a februáritól. Az Ifo intézet felmérése szerint az exportőrök is bizakodóak a jövőt illetően. Akkor mégis mit történhet a szektorban?

„A leépítések sokkal inkább az autóipar átalakulásával, az elektromos- és a hibrid hajtásláncok előretörésével magyarázhatók, a járvány mindössze jó alkalmat ad a cégeknek arra, hogy ezeket az elbocsájtásokat bejelentsék” – magyarázza a kialakult helyzetet az mfor-privátbankár újságírója.

Szintén az elmúlt napok híre, hogy Kalifornia állam bejelentette: 2035 után csak elektromos autók eladását engedélyeznék, szemben a hagyományos benzines-dízeles modellekkel. Erre rímel Markus Söder bajor kormányfő kijelentése, aki szintén megtiltaná a belső égésű motorral felszerelt autók eladását az említett dátumtól. Ilyen mértékű átalakulásra a beszállítói kör jó része nincs felkészülve, ez is magyarázza a hosszú távú létszámleépítéseket. Eidenpenz József hozzáteszi: már egyenesen zombi-beszállítókról is beszél a sajtó, vagyis olyan cégekről, akiket nem érdemes a mostani helyzetben állami támogatásokkal megmenteni, hiszen a koronavírus után sem maradnának életben az elektromos-és hibrid autók korszakában.

Arról nem is beszélve, hogy Németországban 2019-ben 222 ezer ipari robotot tartottak nyilván, ötször annyit, mint Franciaországban, és tízszer annyit, mint Nagy-Britanniában. A németek globálisan is az ötödik helyen állnak ipari automatizáció tekintetében. Kérdés, hogy Magyarországra és Kelet-Közép Európára milyen hatással lesznek az autóiparban érzékelhető földrengésszerű változások? Eidenpenz József szerint egyelőre nem látszik, hogy rosszul jönne ki a régió ebből a helyzetből. A beruházások és a nyugat-európainál lényegesen olcsóbb munkaerő még mindig komoly vonzerőt jelentenek.

A teljes beszélgetést itt hallgathatják meg. Eidenpenz Józsefet Nagy Károly kérdezte a Reggeli Monitorban.