Bár a vállalat szerint az ágazat lassulását az év végéig fékezi az otthonteremtési és -felújítási támogatások rendszere, azonban a kedvezőtlen nemzetközi gazdasági folyamatok, az orosz–ukrán háború, a csökkenő önkormányzati és állami beruházások és az emelkedő hitelkamatok előre vetítik az építőipar nehézségeit. Arról nem is beszélve, hogy ez az iparág is küzd termékhiánnyal egyes területeken. A következő időszakot ugyanakkor nemcsak hogy túl lehet élni, de akár ki is lehet aknázni, ha felkészülnek rá a kereskedések. Markovich Bélával, a Mapei Kft. ügyvezetőjével Nagy Károly beszélgetett.

Komor a hangulat: a Mapei Kft. májusi gyorsfelmérése szerint a szakemberek 95 százaléka számít válságra. „Vége a kényelemnek! Fel kell állnunk a fotelből!” – figyelmeztet Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője. A szakember előadásában rámutatott, hogy az előző időszak építőipari növekedése átalakította a piacot. Nem ritkán már az igények kielégítése is nehézséget okozott az élénk kereslet miatt. Ennek hatására az építőanyag-kereskedések nem eladnak, hanem kiszolgálnak. A vállalat kereskedelmi statisztikai adataiból kiderült, hogy 2021-ben több mint egyharmadával csökkent az eladás kezdeményezése az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

A szakember szerint a következő időszak kulcsfeladata, hogy javítani kell az üzleti folyamatok, különösen az értékesítés hatékonyságát. Azt javasolja, hogy a kereskedések az értékesítők bevonásával dolgozzanak ki egy stratégiát arra, hogy milyen folyamaton keresztül lesz vásárló az üzletbe belépő potenciális vevőjelöltekből.

Ugyanakkor ebben az időszakban sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a vevők kiszolgálására, támogatására, mint eddig bármikor. Ez a siker feltétele! Ennek érdekében minden eddiginél nagyobb figyelmet kell adni a törzspartnereknek, és gondosabban kell kezelni őket. Erre példa egy kiemelt projektekre specializált értékesítő, aki a kereskedés környékén található kisebb-nagyobb projekteket folyamatosan látogatja, és értékesít – tanácsolja Markovich Béla.