Az „Effekt 2030 – A közösségi befektetések díja” épít a 2011-2016 között évente meghirdetett „MAF Társadalmi Befektetések Díj” szakmai alapjaira, ugyanakkor figyelembe veszi és beépíti a vállalati felelősségvállalás terén az utóbbi években megjelent tendenciákat, gyakorlatokat. A pályázatok elbírálása során ezért az eddigieknél fontosabb szerepet kapnak a hatékony környezeti és társadalmi befektetések szempontjai, és a Fenntartható Fejlődési Célok (Sustainable Development Goals – SDG).

A szakmai díj megújítása újabb fontos lépés abban a folyamatban, amely arra sarkallja az üzleti szektor szereplőit, hogy társadalmi és környezeti befektetéseik során tartsák szem előtt, a mérhető, kimutatható hatások, pozitív változások szempontjait” – emelte ki Dr. Molnár Klára igazgató.

Ennek szellemében a pályázatokat négy, az SDG-k alapján kialakított kategóriában díjazzák:

  • Esélyteremtő üzlet: olyan programok, amelyek hozzájárulnak a társadalmi jóllét megteremtéséhez az igazságosság elvének érvényesülésével, különös tekintettel az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférésre és a mindenki számára elérhető minőségi táplálkozásra.
  • Jövő gazdasága: azok a kezdeményezések, amelyek segítik a fenntartható gazdaságot, termelést és fogyasztást, ösztönzik az innovációt és támogatják a gazdasági fejlődést előmozdító infrastruktúra megteremtését.
  • Zöld egyensúly: azok a pályázatok, melyek hozzájárulnak az éghajlatváltozás hatásainak csökkentéséhez, a természeti erőforrások fenntartható használatához, valamint a szárazföldi és vízi ökoszisztémák védelméhez.
  • Mindenki társadalma: a szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférést, az élethosszig tartó tanulást és a társadalmi esélyegyenlőség megteremtését célzó kezdeményezések.

A nagyvállalatok mellett a kis- és középvállalkozások, illetve a startup-cégek pályázatait is várják, ösztönözve őket arra, hogy egy nívós szakmai fórumon mérettessék meg környezeti és társadalmi befektetési programjaikat. Az értékelés során a szervezet új szlogenje, azaz a közösség, a hatás és a jövő dimenziói mentén vizsgálják a programok kölcsönösségét, mérhető eredményeit és innovatív szemléletét. További újdonság, hogy a shortlistre került pályázatok közül a nagyközönség is választhat, a kedvencekre szeptemberben lehet majd szavazni.

A pályázatokra a jelentkezéseket 2019. augusztus 1-jéig várják, a részletes kiírás elérhető az Effekteam honlapján https://effekteam.hu/effekt2030/, a díjakat a szervezet októberi konferenciáján adják át.

A díj átalakulása követi a Magyar Adományozói Fórum szervezeti és stratégiai átalakulását. Az egyesület szakmai munkája során az elmúlt években egyre élénkebben jelent meg az igény, hogy a vállalatok társadalmi befektetései kimutathatóan járuljanak hozzá a fenntart­hatósághoz – ez a szempont például a MAF műhelybeszélgetésein, konferenciáin, kutatásaiban és szakmai tanácsadói tevékenysége során is mind jelentősebb súllyal volt jelen. A szolgáltatási portfolió folyamatos bővülésével és a szervezet szakmai pozíciójának kikristályosodásával járó folyamatot tetőzi be most a közhasznú egyesület névváltozása, megújuló arculata, honlapja és szakmai hírlevele.

Bízunk benne, hogy új nevünk, és ezzel együtt új arculatunk hűebben tükrözi majd nemcsak szervezeti filozófiánkat, de valós, a hatékony környezeti és társadalmi befektetésekre egyre inkább fókuszáló portfoliónkat is. Változatlan marad viszont az elkötelezettségünk, hogy egyfajta összekötő kapocsként vagy hídként inspiráljuk a felelősen gondolkodó üzleti és non-profit szereplők közösségi befektetéseit” – értékelte a változást Nyilas Orsolya, az Effekteam elnöke, a Coca-Cola HBC Magyarország külső kommunikációs vezetője.

A névváltozás ellenére az Effekteam hű marad ahhoz a 13 éves hagyományhoz, hogy nemcsak konferenciáin, szakmai fórumain, eseményein biztosít felületet a vállalati társadalmi felelősségvállalás területén a tudásmegosztásnak, hanem tanácsadóként közreműködik a vállalati stratégiák kialakításában, konkrét programok megvalósításában, illetve a felelős vállalatok tevékenységének értékelésében.

A szervezet 2006-os megalakulása óta a vállalati társadalmi befektetések iránt elkötelezett szakemberek egyik legelismertebb platformjává vált, amely szakmai ernyőszervezetként dolgozik azon, hogy az üzleti élet és a non-profit szektor szereplői, döntéshozók és véleményvezérek a gazdasági értékteremtés és a fenntarthatóság szempontjait szem előtt tartva teremtsék meg az előremutató társadalmi és környezeti változások feltételeit.