A járműipar, a közlekedésbiztonság, az áruszállítás, a közlekedési infrastruktúra fejlesztése mindig is olyan területek voltak, amelyek folyamatosan új, innovatív megoldásokra törekedtek. Az SZTNH és a KTI között létrejött megállapodás célja, hogy erősítsék az innovatív szereplők és a befektetők szellemitulajdon-védelmével kapcsolatos ismereteit. Továbbá megmutassák, hogyan lehet biztonságosan ismertté tenni a hazai innovatív megoldásokat, termékeket és szolgáltatásokat. Mindemellett az együttműködés célját képezi, hogy tudatosítsák az iparjogvédelmi oltalomszerzésben rejlő üzleti lehetőségeket, és szélesebb körnek tegyék lehetővé, hogy kihasználják a hazai és európai uniós oltalomszerzési pályázatok nyújtotta lehetőségeket.

„A KTI Közlekedéstudományi Intézet a Technológiai és Ipari Minisztérium egyik kutatóbázisa, Magyarországon a közlekedéstudomány, illetve a logisztikatudomány megkerülhetetlen szereplőjeként tevékenykedik. Kutatóintézetként a napi munkavégzésünk során természetes módon keletkeznek szellemi alkotások, szellemi termékek, valamint jó gyakorlatok és innovatív megoldások. Alapvetően a munkatársainkat szólítjuk meg első körben. A fő üzenet, hogy válság idején nem működnek a régi rutinok, és nemcsak takarékoskodni kell, hanem új erőforrásokat is fel kell szabadítani. Magyarországon nagyon sok kutatóintézet működik, amely előállít a többi között szabadalmat, újítást, know-how-t, szerzői művet. Annak azonban még nem igazán kiforrott a gyakorlata, hogy ezeket miként tudjuk hatékonyan feltárni, kataszterbe rendezni, majd pedig egy olyan érdekeltségi rendszert kialakítani, amely a munkatársakat is ösztönzi az újításokra. Mert ennek adott esetben az anyagi hasznából vagy az ehhez kapcsolódó tudományos előmenetelből ők is tudnak profitálni" – foglalta össze a KTI ügyvezetője a Trend FM-nek adott interjújában.

Gál András Levente kiemelte: a KTI az állami háttérintézmények közül elsőként kötött meg kiemelt stratégiai együttműködési megállapodást az SZTNH-val. Ennek keretében szakszerű segítséget kap a társaság a szellemi termékek szervezeten belüli kataszteri felmérésében, értékének meghatározásában, valamint javaslatot kap az esetleges jövőbeli fejlesztési irányokra, ami elősegíti a hatékonyabban hasznosítást is.

Kína beelőzött, Európának rá kell kapcsolnia

Az ügyvezető arról is beszélt, hogy az ipar köztudottan fogékony az innovációkra, hiszen a közlekedés – beleértve a logisztikát is – egy alapvetően for-profit tevékenység. „Az autóiparban kialakult gyakorlata van annak, hogy a szolgálati szabadalmak, újítások miképpen épülnek be a napi termékfejlesztésbe. Szokás azt mondani, hogyha egy országnak vagy régiónak a versenyképességét és jövőképességét vizsgáljuk, akkor elég ránéznünk, milyen aktívak az új szabadalmak benyújtásában. E tekintetben Európáról elmondható, hogy elsősorban Ázsia tekintetében jelentős lemaradásban van. Napjainkra már Kína egymaga több szabadalmat ad be évről évre, mint egész Európa. Ez azt mutatja, hogy az innovációk, az újítások területén, vagyis a jövőformálás tekintetében jelentős lemaradás látható – fejtette ki Gál András Levente.

Úgy véli, hazánk közlekedési szempontból úgymond nagyon multikulturális ország, hiszen idehaza a légi, a vízi, a közösségi, vasúti közlekedés egyaránt működik. Ezeknek a kombinációja pedig igenis kitermeli azokat a szellemi újításokat, amelyeket „érdemes becsomagolni, levédeni és elsősorban külföldre technológiai transzfer formájában hasznosítani".

„Általában a magyar járműgyártást a német gazdasághoz, a német ökoszisztémához szoktuk hasonlítani. Németországban a testvérintézményünknél az az aranymetszés, hogy a költségvetésük körülbelül egyharmadát biztosítja az ottani kormányzat, és csaknem 70 százalékot a piaci bevételeikből nyernek, amiben a szellemi alkotások is markáns szerepet töltenek be. Ez egy egészen más dimenzió költségvetési szempontból. A jövőt tekintve azt remélem, hogy a KTI árbevételének már 2023-ban nagyjából 10-15 százaléka a szellemi termékek tervszerű és racionális hatékony hasznosításából tud származni" – emelte ki az ügyvezető.

A további részletekről dr. Gál András Leventét, a KTI Közlekedéstudományi Intézet ügyvezetőjét Kutasi Judit kérdezte.