A Yettel országos kutatása alapján a magyarok 40%-a elajándékozza másnak vagy eladományozza régi mobilját, 23%-uk pedig eladja. És hogy mi történik a régi telefonon maradt adatokkal? Míg a válaszadók 65%-a tart attól, hogy visszaélhetnek a készülékén lévő adatokkal, 16%-kal mégis előfordult már, hogy nem törölte le a személyes adatait, mielőtt továbbadta volna a mobilt. Emellett a válaszok alapján ilyen esetben 14% önmagától nem tenne semmit a mobilján lévő tartalmakkal, hanem többnyire másoktól kérne segítséget.

Pedig a készülékeken rengeteg személyes és szenzitív adatot tárolunk: kezdve a magunkról és másokról készült fotóktól, a bankkártyaadatokon és jelszavakon át a közösségi média fiókunkig, így ha rossz kezekbe kerül a mobiltelefon, ezekkel vissza is lehet élni. A csalástípusok közé tartozik például a profillopás, amikor pénzt vagy információt szereznek a nevünk és adataink felhasználásával. Annak érdekében, hogy ezt elkerüljük, érdemes a készülék átadása előtt néhány egyszerű lépést betartani – de ha csak utólag jut eszünkbe az adattörlés, akkor sincs feltétlenül minden veszve!

Mit tegyünk, ha eltávolítanánk az adatokat?

Elsőként készítsünk biztonsági mentést a telefon teljes tartalmáról, hogy ahhoz később is hozzáférjünk. Sok telefon eleve a felhőbe ment bizonyos adatokat – iPhone esetében az iCloudba, Androidnál pedig a Google-fiókba, vagy a készülék gyártói profiljába –, és érdemes beállítani a rendszeres automatikus mentést, de a telefonból való "kiköltözés" előtt készítsünk manuálisan még egy biztonsági mentést. Léteznek olyan appok is, amik kifejezetten a mobil operációs rendszerek közötti váltás esetén segítik az adatok átmentését. Ha a készülékben van SD kártya, vegyük ki belőle, ugyanis ezen is tárolhatunk személyes adatokat.

Ezt követően indítsuk el a gyári alaphelyzet visszaállítását, ami azt jelenti, hogy a telefonról törlődik minden adatunk és egyéni beállításunk, és visszakerül a gyári állapotába. Érdemesebb ezt az opciót választani, mint manuálisan letörölgetni az adatokat, mert így biztosan nem marad a készüléken érzékeny információ – a tárolt képek, videók mellett ilyenek például a böngészési előzmények, a jelszavak, a banki adatok, az üzenetek és a céges levelezés is.

A gyári alaphelyzet visszaállításának menete telefontípustól is függ. iOS esetén a 'Beállítások > Általános' menüben 'az Iphone átvitele vagy alaphelyzete' opciónál találjuk. Androidos készülékeknél a gyártótól is függ, de leggyakrabban a 'Beállítások > Általános kezelés > Visszaállítás' útvonalon érhető el a 'Gyári adatok visszaállítása'.

Ha mégis a készüléken maradnak az adatok

Ha családtagtól vagy ismerőstől kapunk használt telefont, előfordulhat, hogy megtaláljuk rajta az előző tulajdonos adatait. Ilyenkor egyeztessünk vele, hogy szüksége van-e az adatok lementésére, majd állítsuk be a gyári adatok visszaállítását. Előfordulhat, hogy ezt nem tudjuk megtenni, mert a korábbi felhasználó jelszóval védte a készüléket, ezért is fontos, hogy a készülék törlése még az átadás előtt megtörténjen.

Akkor sincs minden veszve, ha a mi adataink maradnak rajta egy már átadott készüléken: ha a készüléken még be vagyunk jelentkezve az online fiókunkba – iOS esetén az iCloudba, Androidnál pedig a Google-fiókba – akkor ezeknek a szolgáltatásoknak a webes felületén távolról zárolhatjuk vagy törölhetjük a fiókot a telefonról. Ez az opció akkor is segíthet, ha elhagyjuk vagy ellopják a mobilunkat.

Segítség a végleges törléshez

A fentieken túl elérhető a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adattörlési szolgáltatása is, amellyel az eszközön tárolt adatok visszaállíthatatlanul törlődnek az okostelefonról. Új készülék vásárlásakor ehhez jár egy ún. adattörlő kód, amivel a törlési folyamat a veglegestorles.hu oldalon indítható el. A szolgáltatásról további információ elérhető a mobilszolgáltató weboldalán.

Ha túlvagyunk az adatok visszaállításán, és régi készülékünket már nem tudjuk senkinek továbbadni, érdemes azt a Yettel bármelyik üzletébe visszavinni, a szolgáltató pedig gondoskodik szakszerű újrahasznosításáról.

Egyed Gábort, a vállalat szenior kommunikációs tanácsadóját Molnár Gábor kérdezte a részletekről.