Rasztovits Dávid felidézte, az internet elterjedésével és az olcsó fapados járatok megjelenésével megváltoztak az utazási szokások. Örvendetes, hogy Európán belül ma már pár ezer forintért el lehet jutni bárhova, ugyanakkor a tömegturizmus kétélű, katalizátor és veszély egyszerre, s árnyoldalait egyre inkább érezni Budapesten is – vázolta fel a kialakult helyzetet.

Becslések szerint 2040-ig 50 százalékkal nő a turistaforgalom Magyarországon. A digitális szakértő azonban úgy véli, Budapesten nem a turisták számát kellene növelni, inkább az legyen a cél, hogy az ideérkezők több pénzt költsenek és tovább maradjanak. Az igényes vendégkört kell megszólítani, akik tisztelik a város építészeti értékeit, ellentétben a bulituristákkal, akik éjszakánként szemétkupacokat hagynak maguk után a Bazilika előtti téren és részeg hangoskodásukkal ellehetlenítik az itt élők nyugodt pihenését – osztotta meg személyes tapasztalatait a műsorban.

A képen Rasztovits Dávid, a Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója

A szakértő rámutatott arra az ellentmondásra: miközben Magyarország Európa egyik legbiztonságosabb országa, ez nem mondható el a magyar GDP-hez rengeteg pénzzel hozzájáruló VII. kerületi bulinegyedről, holott az áldatlan állapotokon erősebb rendőri és közterületi jelenléttel lehetne javítani. Jó példaként Tokió jacuzák által alapított régi negyedét hozta fel, amelyet húsz évvel ezelőtt még a világ egyik legveszélyesebb helyeként tartottak számon, ma pedig turistalátványosság, ahol a rendfenntartók garantálják a látogatók biztonságát.

Természetesen nem lehet válogatni a turisták között, de terelni, irányítani tudjuk őket – hangsúlyozta Rasztovits Dávid. A megváltozott fogyasztói szokások új értékesítési stratégiát követelnek: a különböző korú és igényű turisták érdeklődése szerint összeállított csomagajánlatokra van szükség – tette hozzá. Ezzel összefüggésben hibaként rótta fel, hogy a turisztikai szektorban végzett piackutatásokat nem generációkra bontva végzik.

A digitalizáció hatására a turizmusban is teljesen új igények jelennek meg, új impulzusok mozgatják az utazni vágyókat. És ez még csak a kezdet: az 5G térnyerésével 2020-tól újabb, robbanásszerű változásokra kell felkészülni a turizmus világában.

A digitális szakértő beszélt arról is, hogy az okostelefonok által előidézett fogyasztói impulzuscselekvést érdemes lenne kihasználni keresletösztönzésre, mégpedig a közterületi wifi teljes kiépítésével és a nagy hatótávolságú Bluetooth Low Energy alapú technológia segítségével. Ezen keresztül az utcán sétáló turisták okostelefonjára például a közelben lévő vendéglátóhelyek „csak neked, csak most” típusú ajánlatokat küldhetnének. Japánban már van olyan applikáció – mesélte Rasztovits Dávid –, amelynek letöltésével telefonunk automatikusan csatlakozik az ország összes közterületi wifijéhez, így a turista folyamatosan online marad és elérhető.

A műsorban még szó esett a kínai turistákban rejlő potenciálról, az Airbnb okozta anomáliákról, az országimázsépítés apró trükkjeiről, és arról is, vajon elfogadható-e, hogy a Széchenyi-fürdőben nincs wifi.

A teljes műsor itt hallgatható meg. A műsorvezető Érczfalvi András.