David Blunck az interjúban azt is kiemelte, hogy az ágazati adóterhek csökkentésével és kiszámíthatóbb szabályozói környezettel nagyot lendülhetnének a beruházások a magyar infokommunikációs szektorban.
Napjainkban az látható, hogy az ICT-piacon is zajlik egyfajta konvergencia, vagyis az integrált megoldások kerülnek előtérbe. Miután egyre inkább összefonódik a szoftver- és hardverüzemeltetés, illetve az adatforgalom, és mindinkább a felhőmegoldások felé mozdulnak el a szolgáltatások, a problémakezelés is egyre összetettebbé válik.
Az ügyfeleknél is egyre nagyobb elvárás mutatkozik a korábban külön kezelt igények egyszerűbb megoldására. Olyan szolgáltató viszont jelenleg az Invitelen kívül csak egy van Magyarországon, amelyik az egész értékláncon átívelő integrált szolgáltatást tud nyújtani az ügyfeleknek akár lakossági, akár vállalati szinten.
„Az integrált szolgáltatások iránti igény az Invitelnél inkább az üzleti ügyfelekre jellemző, ugyanakkor a kisvállalatoknál úgy látjuk, hogy ez a szegmens nem teljesen érti még a felhő- és az integrált szolgáltatások előnyeit. Ezen szeretnénk változtatni és a kis üzleti ügyfeleket is szeretnénk e megoldások előnyeiről meggyőzni" – fejtette ki David Blunck.
„A fő hangsúly a kkv-k esetében a 35-50 főt foglalkoztató cégek, de hogy a kisebbek se maradjanak ki, tavaly bevezettünk egy olyan változást, melynek keretében szétválasztottuk szolgáltatásainkat egy, a nagy- és közepes vállalatokkal foglalkozó, valamint a kis- és mikrovállalati ügyfelekre fókuszáló üzletágra. Így a jelenlegi 13 ezer kisvállalati ügyfelünk a lakossági üzletághoz került át" – tette hozzá.
Kiélezett verseny és ágazati különadók
A vezérigazgató szerint a magyar lakossági piacra két dolog jellemző. Az egyik, hogy nagy a konkurencia, a nyugat-európai vagy az amerikai piachoz képest is nagyobb a verseny. Ez az ügyfelek szempontjából nagyon jó, hiszen ennek köszönhetően a magyar lakosság nemzetközi összehasonlításban kifejezetten olcsó internet és tévészolgáltatást kap.
„A másik – ami véleményem szerint ügyfélszempontból is kevésbé üdvözlendő – az adózási helyzet. Magyarországon a távközlési szolgáltatókat úgy adóztatják, mint az egészségre káros termékeket (dohány, szeszesital, üzemanyag). Magyarország így abból a szempontból kivételnek számít, hogy a távközlési szolgáltatásokat – a különadókkal – úgy kezelik, mintha egy kalap alá vennék a káros termékekkel" – emelte ki a vezérigazgató.
Szerinte két intézkedés történt, ami valóban javít a helyzeten. Az egyik, hogy tavaly év közepe óta a szélessávú fejlesztések után öt évig mentesség jár a közműadó alól. Ezt az Invitel üdvözölte, hiszen ennek volt köszönhető például, hogy tavaly gyorsítani tudták a hálózat fejlesztését. A másik, szintén üdvözlendő lépés az áfacsökkentés, ami az internetszolgáltatás áfáját 27-ről 18 százalékra mérsékli. Ezeken túl azonban a válságadó miatt még mindig elég nagy teher marad az olyan társaságokon, mint az Invitel.
Kérdésre válaszolva a cégvezető elmondta: vállalatuk beruházásai öt-tíz év alatt térülnek meg. Ebben segít ugyan a szélessávú hálózatépítés után igénybe vehető adóvisszatérítés, de a megbízható szabályozási környezet is nagyon fontos lenne ahhoz, hogy a beruházási kedv visszatérjen Magyarországon a vállalatok körében. A teljes interjú itt olvasható el.