Összességében tekintve a jól ismert brandek, a szerethető kategóriájú éttermek és a nagyon magas színvonalon teljesítő vendéglátóhelyek forgalmában nincs jelentős változás, de a vendéglátóegységek nagyobb részét sújtja a nehéz gazdasági környezet.

A tesztelők szerint az elmúlt évek legnehezebb időszaka látható a vendéglátásban, a pandémiát követően a nagyon magas infláció és az elszabaduló energiaárak meggyengítették a hazai fizetőképes keresletet. Ez legjobban a vidéki helyek látogatottságának csökkenésén látható. A főváros belvárosi és a turisztikai desztinációinak közelében levő egységek forgalmát a hozzánk látogató külföldi vendégközönség biztosítja.

„Sok tesztet végeztünk idén is, az átlagosnál több éttermet kellett megnéznünk, mert a helyzetet nehezítette a vendéglátóhelyek nyitása, zárása és koncepcionális változásai" – mesélt a folyamatról Herczeg Zoltán gasztronómiai tanácsadó, a Dining Guide felelős kiadója. „A legtöbbször, összesen 7 alkalommal egy végül nagyon magas pontszámot és pozíciót elért étteremben voltunk, mert a hely megítélése nagyon megosztó. Ott nagyon biztosra kellett mennünk" – tette hozzá.

Megduplázták a vizsgált alternatív helyek számát

Idén nagyobb figyelmet tudtak fordítani az alternatív éttermi kategóriájú vendéglátóhelyek vizsgálatára. „Úgy látjuk, hogy ez a terület, a hétköznapi 'comfort' gasztronómia mára már erőteljesebben van jelen az életünkben" – magyarázta a szakember.

„Az idei évben a Wolt támogatásával nagyobb lehetőségünk volt az alternatív vendéglátóhelyekre még inkább fókuszálni. A pandémia időszakában jelentősen megnőtt az éttermek ételkiszállítása, és ez nagy fejlődési potenciált jelentett a mindennapokat érintő gasztronómiai szolgáltatások fejlődésére. Sok jó és sajnos sok gyengébb színvonalon teljesítő résztvevő van jelen a piacon. Ezek a helyek nem a csúcsgasztronómiát reprezentálják, hanem a korrektül elkészített jó minőségű ételeket várjuk el tőlük. Ezen a területen még nehezebb listákat állítani, annyira különbözőek az egyes helyek és teljesítmények."

A Dining Guide és a Michelin kalauz is az eligazodást segíti

A szakember szerint az Audi - Dining Guide TOP100 Étteremkalauz és a Michelin-ajánlások különböző felhasználói csoportokat szólítanak meg. A Dining Guide alapvetően regionális értelemben a hazai fogyasztóközönség számára fogalmaz meg ajánlásokat, míg a Michelin a saját olvasóközönségét, elsősorban a hazánkba utazó külföldieket segíti az étteremválasztásukban.

A kiadványok készítői a saját szempontrendszereik szerinti tesztekkel „előválogatják" a vendéglátóhelyeket, így, ha két étteremkalauz hasonló véleményt alkot egy adott vendéglátóegység teljesítményéről, akkor az nagyon nagy biztonsággal elfogadható. Ezekhez képest az igazán tudatos étteremlátogatók számára a TripAdvisor besorolásai, listái nem relevánsak, hiszen a versenyelőny megszerzése érdekében a vendéglátóhelyek különböző praktikákkal tudják befolyásolni az eredményeket.

„A 2022 májusában megjelent Audi-Dining Guide Étteremkalauz első 10 helyét elfoglaló étteremből a fél évvel később megjelenő Michelin Guide 9 helyet Michelin-csillaggal jutalmazott. Ilyen értelemben nem az a kérdés, hogy minket hogyan befolyásol a Michelin-kalauz, hanem az, hogy őket mennyire befolyásolja a Dining Guide véleménye" – mondta Herczeg Zoltán.

Hozzátette: „nagyon óvatosan próbálok fogalmazni, de én úgy látom, hogy a mi TOP100-as listánk eredményei kerültek a Michelin Guide kiadványába. Az Étteremkalauz mindig 4-5 hónappal megelőzi a Michelin kiadványát, és számunkra nagyon megtisztelő, hogy később ők is a mi általunk megállapítottakkal értenek egyet. Szerintem az egyértelmű, hogy mi, mint minden regionális étteremkalauz sokkal többet tudunk a hazai vendéglátás állapotáról, kulturális értékeiről, az éttermekről, a séfekről, a szakma résztvevőiről. Jobban ismerjük a valós teljesítményeket, hiszen itt élünk, ezt a nyelvet beszéljük, és hosszú évek óta nap mint nap ezzel területtel foglalkozunk".

Úgy véli, ezt a tudást nem lehet az alkalmanként csak néhány napra, ebbe a számukra ismeretlen világba „beleeső" külföldi inspektornak megszerezniük, ehhez még nagyon hosszú időre lesz szükség. „Jelenleg a Dining Guide listái segítik az ő eligazodásukat ezen a területen, egyszerűen azért, mert nincs is más ilyen kiadványa az országnak."