A koronavírus-járvány kezdete óta jelentősen javultak az arányok, de még mindig sokan fordulnak papíralapú kérelemmel a hivatalhoz. Az elmúlt két évben felerősödött az igény az online ügyintézésre. A hivatal stratégiájában is kiemelten szerepel a digitalizáció, a digitális hivatallá válás. Az online szolgáltatások révén lehetőség van a márkaépítéshez szükséges logó, termék- vagy szolgáltatás-elnevezés, cégnév védjegyként való oltalmazására, a találmányok szabadalmaztatására, de akár szerzői alkotások, szoftverek önkéntes műnyilvántartásba vételére is, amely a szerzőség bizonyítása céljából lehet kulcsfontosság
„Az SZTNH továbbra is azon dolgozik, hogy az általa nyújtott szolgáltatások minél szélesebb körben legyenek elérhetőek elektronikusan. A hivatal digitalizációja a belső folyamatok hatékonyságának növelését és a határidők csökkentését is szolgálja. A bejelentéseknél nagyon fontos az elsőbbség, ezért a folyamatosan elérhető terminál mellett a legtöbb eljárás e-ügyintézés keretében is elérhető. Így a világ bármely részéről, a nap 24 órájában lehet bejelentéseket tenni, de digitálisan elérhetőek a szemléletformáló és tudatosságnövelő programok, kampányok, illetve a távoktatási portfóliók is" – fogalmazott Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnöke.
A covid kirobbanása óta megugrott az e-bejelentések száma
Jól látható, hogy a vírushelyzet magyarországi kitörését (2020 márciusát) követően az addigi 10-20 ezer körüli, elektronikusan érkező iratok száma jelentősen megugrott, és az elmúlt két évben ez stabilan így is maradt. 2022-ben már összesen csaknem 60 ezer iratot dolgozott fel a hivatal az e-bejelentések után. Ahhoz azonban, hogy az ügyfelek online intézhessék ügyeiket, a beadványuk során az előre meghatározott helyen vagy az egyéb közleményekhez beírva nyilatkozniuk kell arról, milyen módon szeretnék folytatni a hivatallal folyó kommunikációt.
Az ügyfélkapun keresztül történő e-kommunikációhoz az ügyfélnek az alábbiak közül egyet kell megadnia: magánszemély esetén a 4T azonosítóját (név, anyja neve, születési helye, születési ideje), vállalkozás esetén az adószámát, egyéb szervezet (például egyetem) esetén pedig a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszerbeli (KR) azonosítóját.
Ezekkel az adatokkal – amennyiben egyéb akadálya nincsen – az SZTNH már elektronikusan tudja tartani a kapcsolatot az ügyféllel. A folyamatos fejlesztések illeszkednek a hivatal klímatudatos intézkedéseihez, így az elektronikus ügyintézéssel tovább csökkenthető a kinyomtatott iratok száma, a gyorsabb ügyintézés mellett mindez energiatakarékos megoldásokat is eredményez.