Benne van a potenciál a vasútban, csak az a kérdés, hogy mennyit tud ebből valóra váltani. T. Hámori Ferenc, az Indóház közlekedési lap- és könyvkiadó vezetője, főszerkesztője szerint nemcsak a határzárak okoznak például problémát a közúti fuvarozásban, hanem a kifizetetlen számlák miatti körbetartozások és a sofőrök csoportos felmondásai is.

A budaörsi repülőtér környékét említette példaként a főszerkesztő, ahol a Waberer’s-nek 1100 félpótkocsija áll, fuvar nélkül. A vasút viszont szerinte csak akkor tud ebből profitálni, ha javulnak a hálózat infrastrukturális feltételei Magyarországon.

A European Green Deal egyébként pont a vasúti fuvarozást részesítené előnyben. 2030-ra a 300 km-nél hosszabb közúti fuvarozás 30 százalékát, 2050-re pedig a felét kellene vasúti- vagy vízi útra terelni. Ezt minden egyes országnak teljesítenie kell az Európai Unióban. Ennek teljesítéséhez idehaza az úgynevezett intermodális csomópontok fejlesztésére lenne szükség, vagyis azoknak a logisztikai központoknak a bővítésére, ahol az árukat át tudják rakodni egyik közlekedési típusról a másikra. Jelenleg azonban nincsenek meg a 22,5 tonnás, teljestengely-terhelésnek a feltételei a hazai vasúton. E nélkül pedig egy súlyos tehervonat nem tud keresztülmenni az országon. Sok helyen hiányoznak a villamosítás feltételei is. A járvány miatt a magyar vasúti személyszállítás elveszítette az utasainak 90 százalékát.

T. Hámori Ferenccel, az Indóház közlekedési lap- és könyvkiadó vezetőjével Érczfalvi András beszélgetett a Monitor Délutánban.