Az Ukrzaliznica vasútvállalat olyan egyoldalúan előkészített díjemelést jelentett be közép-európai partnereinek, amely mintegy 50%-kal növeli a határforgalom lebonyolításával kapcsolatos költségeket 2019. január 1-től kezdődően.
Dr. Kovács Imre elmondta, hogy az RCH a lengyel, szlovák és román árufuvarozó vasútvállalatokhoz hasonlóan elutasította a diktátumot, amire az ukrán fél azzal válaszolt, hogy érvényes szerződés hiányában 2019. február 1-től leállítja az exportfuvarozások tervezését. Egyébként a régióban az ukrán határon átmentő forgalom volumene éves szinten mintegy 32 millió tonnát, magyarországi viszonylatban pedig 4 millió tonnát tesz ki.
A Rail Cargo Hungaria számára a díjemelés önmagában közel egymillió euró többletkiadást jelentene, a szolgáltatás egyoldalú beszüntetése pedig súlyosan akadályozná egyebek között a Dunaferr, az osztrák Voestalpine, a szerbiai Smederevo acélművének működését, de komoly gondot okozna a tél közepén az ipari só szállításának akadályoztatása is.
Dr. Kovács Imre hozzátette, hogy a lépés ultimátum jellege elfogadhatatlan, és ellentétben áll az ukrán vasutakkal a korábbi években kialakult jó partneri együttműködés gyakorlatával. A nemzetközi fuvarozások egyeztetéséhez, a fuvarozási szerződések megkötéséhez, a kocsik átadás-átvételéhez, az elvégzett teljesítmények leszámolásához egyébként rendelkezésre állnak az OSZZSD nemzetközi vasúti együttműködési szervezet keretein belüli nemzetközi megállapodások, melyeknek az Ukrzaliznica és az RCH is tagjai és alkalmazói.
A most hatályát vesztett kétoldalú megállapodásban rögzítették mások mellett a határforgalmi technológiát, a vonatok határátmeneteken át történő közlekedtetése kapcsán egymásnak nyújtandó egyéb szolgáltatások listáját és azok díjait is. Ezek újratárgyalására, az új megállapodás előkészítésére a Rail Cargo Hungaria szakértői értekezlet összehívását javasolta, erre azonban az ukrán fél részéről egyelőre nem érkezett érdemi válasz. Dr. Kovács Imre végezetül elmondta, hogy Európa második legnagyobb árufuvarozó vasútvállalatának, a Rail Cargo Austriának egyik vezetőjeként a vita békés rendezését támogatja. Ez az ukrán félnek is érdeke, mivel az európai irányú nemzetközi áruforgalom vérkeringésébe a most ultimátum elé állított vasutak kapcsolják be az országot.
A kialakult helyzetről, az ukrán-magyar konfliktusról dr. Kovács Imre a Trend FM-nek is nyilatkozott. A teljes interjút itt hallgathatják meg, a riporter Imre Lőrinc.
- Reggeli Monitor - dr. Kovács Imre